Tramwaj na osiedle Kopernika. Mieszkańcy nie chcieli i nie będą go mieli

Miasto Poznań zdecydowało o rezygnacji z ubiegania się o pieniądze unijne na budowę trasy tramwajowej na osiedle Kopernika. Powodem były są liczne protesty mieszkańców oraz wątpliwości rady osiedla, które skutecznie zablokowały inwestycję. Podobny los spotkał trzeci etap trasy na Naramowice, który nie uzyskał wystarczającej dokumentacji do ubiegania się o dofinansowanie.

Planowana budowa trasy tramwajowej na osiedle Kopernika miała być realizowana dzięki unijnym funduszom. Spotkała się jednak z ostrym sprzeciwem ze strony lokalnych mieszkańców. Głównym powodem były obawy związane z przebiegiem trasy. Ta miała biec w pobliżu ulicy Pogodnej, co oznaczałoby, że mieszkańcy mieliby „tory pod oknami”.

Obawiali się m.in.:

  • wstrząsów mogących uszkodzić pobliskie budynki,
  • zagrożenia dla dzieci uczęszczających do lokalnej szkoły
  • konieczności wycinki zabytkowych drzew, w tym 120-letniej alei jesionów.

Pomimo licznych konsultacji społecznych i zbierania podpisów, zdecydowana większość respondentów opowiedziała się przeciwko budowie tramwaju w zaproponowanym kształcie.

Decyzja władz miasta

W obliczu narastającego oporu, prezydent Poznania podjął decyzję o rezygnacji z ubiegania się o unijne dofinansowanie dla tej inwestycji. Główne obawy dotyczyły ryzyka zablokowania projektu przez mieszkańców na etapie uzyskiwania pozwoleń budowlanych, co mogłoby skutkować utratą funduszy unijnych z powodu opóźnień.

Wiceprezydent Poznania, Mariusz Wiśniewski w rozmowie z branżowym portalem transport-publiczny.pl wyraził nadzieję, że przeciwnicy projektu zreflektują się, zauważając, że ich sprzeciw zahamował postęp inwestycji, która mogła być gotowa do realizacji już od 2021 roku.

Miasto Poznań nie zamierza jednak całkowicie zrezygnować z projektu tramwaju na osiedle Kopernika. ZTM planuje zlecić korektę przebiegu trasy na najbardziej spornym odcinku, w ramach obowiązującej decyzji środowiskowej, która jest ważna do końca 2030 roku.

Jeśli jednak nie uda się znaleźć akceptowalnego dla mieszkańców rozwiązania, konieczne będzie ponowne ubieganie się o decyzję środowiskową. A to może jeszcze bardziej opóźnić realizację projektu.

Zmiany w planach inwestycyjnych Poznania

Niepowodzenie projektu tramwaju na osiedle Kopernika to tylko część szerszych zmian w planach inwestycyjnych Poznania. Miasto zdecydowało się przesunąć środki unijne z budowy drugiego etapu tramwaju na Naramowice na zakup nowych tramwajów dla MPK Poznań. Decyzja ta wynikała z ogromnych kosztów projektu oraz ryzyka opóźnień, które mogłyby skutkować utratą dofinansowania.

Miasto liczy na lepsze możliwości finansowe w przyszłości,. Planuje rozpoczęcie realizacji drugiego etapu tramwaju na Naramowice w kolejnej perspektywie unijnej, pod koniec 2027 roku.

Czytaj też: Wkrótce zaczną remont. Pociągi pojadą 7 minut szybciej

Maciej Szymkowiak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl