W połowie grudnia rozstrzygnięto przetarg teraz podpisano umowę. Nowosądecki Newag wyprodukuje dla PKP 63 elektryczne lokomotywy wielosystemowych. Dostawy będą realizowane w latach 2026-2029. Szacowana wartość umowy wynosi blisko 2,3 miliarda złotych brutto.
Intercity Poznań
PKP Intercity zawarło z nowosądeckim Newagiem umowę na produkcje 63 nowoczesnych lokomotyw Griffin, z opcją dostarczenia kolejnych 32. Koszt pierwszej partii wynosi około 2,3 mld zł, ale może się zwiększyć do prawie 3,5 mld zł, jeśli PKP skorzysta z takiej opcji. Dzięki temu kontraktowi flota przewoźnika będzie bardziej jednolita, co ma poprawić jego efektywność.
Nowe lokomotywy będą miały możliwość poruszania się na liniach kolejowych zasilanych różnymi napięciami trakcyjnymi: 3kV DC, 15kV AC oraz 25kV AC. Wszystkie pojazdy posiadać będą różne funkcje, w tym system ETCS poziomu drugiego, diagnostykę pokładową, system przeciwpożarowy, monitoring, systemy sterowania drzwiami składu wagonowego, system lokalizacji GPS oraz system łączności pokład/ziemia.
– Po raz pierwszy w historii naszej spółki podpisujemy umowę na zamówienie tak dużej liczby pojazdów trakcyjnych jednej serii. Dzięki temu realizujemy kolejny punkt przyjętej strategii taborowej, która zakłada, że do 2030 roku wszystkie lokomotywy w naszym parku taborowym będą poruszały się z prędkością 160-200 km/h, co pozwoli nam zapewnić szybkie przejazdy po Polsce – powiedział cytowany w komunikacie prasowym wiceprezes PKP Intercity Tomasz Gontarz.
Nowe lokomotywy nie tylko przyspieszą przewóz pasażerów po Polsce, ale także rozszerzą możliwości podróży. Mają być tak przygotowane aby mogły jeździć po trasach w Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.