Maciej Krajewski, założyciel stowarzyszenia Łazęga Poznańska, napisał list do arcybiskupa Stanisława Gądeckiego. Apeluje do metropolity poznańskiego o podjęcie działań, które położą kres funkcjonowaniu „antysemickiego mitu”.
W czwartek, 11 stycznia rozpoczął się XXVII Dzień Judaizmu. Tradycyjnie w programie przewidziano koncerty, wystawy, spotkania czy nabożeństwa ekumeniczne.
List do abp. Stanisława Gądeckiego
„Ten czas, obfitujący w wydarzenia o charakterze religijnym i kulturalnym, powinien jednocześnie być owocny w refleksje, które zaowocują bezpośrednio działaniami potwierdzającymi wolę międzywyznaniowego i międzykulturowego dialogu ze strony Kościoła katolickiego” – pisze Maciej Krajewski.
W dniu inauguracji uroczystości postanowił on zaapelować od abp. Stanisława Gądeckiego o podjęcie działań, które „położą ostateczny kres funkcjonowania w poznańskich parafiach antysemickiego mitu/legendy trzech hostii”.
„Chodzi o mit, o którym na witrynie internetowej jednej z poznańskich parafii czytamy jako o nadzwyczajnym wydarzeniu, które miało miejsce 15 sierpnia 1399 r., związanym z historią Trzech Cudownych Hostii. Dodajmy, że rozpowszechnianie pogłosek i kronikarskie, kościelne falsyfikacje doprowadziły w Poznaniu i innych miastach Polski oraz Europy do napaści, pogromów i innych form przemocy na tle religijnym i narodowościowym. Problem kultywowania szkodliwej, generującej uprzedzenia, nienawiść i przemoc legendy trzech hostii w poznańskich kościołach był podnoszony w Poznaniu już wielokrotnie” – kontynuuje Krajewski.
Zdaniem autora listu sprawa dotyczy dwóch poznańskich kościołów: Najświętszej Krwi Pana Jezusa w Poznaniu przy ulicy Żydowskiej 34 oraz Bożego Ciała przy ul. Krakowskiej. Jak wskazuje, w świątyniach tym istnieją „antysemickie i antyjudaistyczne wizerunki Żydów w postaci malowideł oraz form rzeźbiarskich przedstawiających Żydów jako świętokradców profanujących hostię, nakłuwających je nożami, topiących krwawiące hostie w studni”.
„Ze względu na walory historyczne i zabytkowe przedstawienia te pozostaną zapewne w przestrzeni wspomnianych katolickich obiektów sakralnych, jednak powinny im towarzyszyć rzetelne opisy i komentarze historyczne, zawierające także słowa pamięci i zadośćuczynienia ofiarom antysemityzmu” – zauważa aktywista.
W dalszej części listu Krajewski apeluje o podjęcie stanowczej decyzji o przygotowaniu stosowanych informacji dla parafian, mieszkańców i turystów. Mowa o opisach, które by „objaśniły i zweryfikowały powielany oraz kultywowany od setek już lat antysemicki mit o rzekomym wykradnięciu przez Żydów i profanacji trzech hostii”.