Rewolucyjne zmiany. ZTM planuje zmienić trasy 14 linii autobusowych

Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) przygotował propozycję zmian dotyczących 14 linii autobusowych obsługujących głównie północną część Poznania. Ma ona zwiększyć dostępność komunikacji autobusowej m.in. na Strzeszynie, Podolanach, zachodnim Piątkowie czy Umultowie.

Jak podaje Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM), proponowane zmiany wynikają z nowego układu sieci tramwajowej, którą na północy miasta tworzą obecnie dwie arterie komunikacyjne: Poznański Szybki Tramwaj (PST) oraz trasa na Naramowice.

Tramwaj pierwszym wyborem poznaniaków

ZTM podkreśla, że dla mieszkańców wschodniej części Winograd i Piątkowa tramwaj jest podstawowym środkiem transportu, a linie autobusowe, bez których jeszcze niedawno trudno było sobie wyobrazić ten rejon miasta, stanowią obecnie komunikację uzupełniającą.

Jednocześnie ze wzrostem liczby pasażerów podróżujących liniami do przystanku Błażeja, spadła frekwencja na trasie do pętli Połabska. Nastąpiły także znaczące spadki napełnień w autobusach obsługujących niektóre fragmenty sieci komunikacyjnej na północy miasta. Jest to zrozumiałe: część pasażerów chętniej wybiera tramwaj, ponieważ jest on najbardziej pewnym i szybkim środkiem komunikacji.

– Dzięki temu, że zgodnie z oczekiwaniami tramwaj stał się wyborem numer jeden dla pasażerów z wschodnich Winograd, Piątkowa oraz Naramowic, możliwe jest przesunięcie potencjału linii autobusowych na zachód miasta, gdzie od lat rosną potrzeby transportowe. Dotychczas ich zaspokojenie realizowaliśmy tylko w pewnym zakresie, ponieważ działając w niezwykle trudnych warunkach finansowania transportu publicznego, nie mieliśmy zbyt wielu innych możliwości – wskazuje Jan Gosiewski, dyrektor ZTM. – Teraz, optymalizując sieć połączeń autobusowych chcemy solidnie poprawić dostępność transportu dla mieszkańców m.in. Podolan, Strzeszyna czy rejonu ulicy Obornickiej. Nasz projekt zakłada zdecydowanie lepsze skomunikowanie tych rejonów miasta, a także łatwiejszy dojazd do tras tramwajowych i do centrum.

Jest to tym bardziej pilne, że w zachodnio-północnej części miasta szybko powstają nowe osiedla i coraz więcej mieszkańców z tego rejonu oczekuje poprawy komunikacji. Propozycja jest dostosowana do powyższych zmian w strukturze przestrzennej północnej części miasta oraz zmieniających się preferencji w sposobie korzystania z transportu zbiorowego w ostatnich latach.

– Dobrym przykładem rozbudowującego się osiedla wymagającego zwiększenia oferty przewozowej jest choćby Strzeszyn. Z kolei dla studentów dojeżdżających na teren kampusu UAM priorytetem jest już nie tylko PST, równie ważny jest tramwaj na Naramowice. Stąd potrzeba lepszego dojazdu z obu tras w rejon kampusu. Zakładamy, że stanie się tak dzięki nowej linii nr 197 – wyjaśnia Tomasz Łapszewicz zastępca dyrektora ds. publicznego transportu zbiorowego ZTM.

Nowy układ uwzględnia także wnioski rad osiedli i postulaty pasażerów z innych części Poznania, np. z Woli, Bonina i Winiar. Stąd zmiany na linii minibusowej nr 121 i powrót autobusu nr 191 na poprzednią trasę.

Propozycja zmian dotyczy linii nr: 146, 147, 168, 169, 170, 171, 178, 183, 185, 191, 193, 197, 198 oraz minibusowej linii nr 121.

Rewolucyjne zmiany. ZTM planuje zmienić trasy 14 linii autobusowych
Rewolucyjne zmiany. ZTM planuje zmienić trasy 14 linii autobusowych (fot. ZTM Poznań)

Propozycja została skierowana do rad osiedli w celu wyrażenia przez nie opinii. Wprowadzenie proponowanych zmian w układzie komunikacyjnym planowane jest na wrzesień 2023 r.

Zobacz też: Przystanki będą numerowane? Fundacja apeluje do ZTM

Źródło: Zarząd Transportu Miejskiego

Hubert Ossowski
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl