Zarząd Transportu Miejskiego otrzymał oferty na realizację remontu trasy Pestki. Chodzi o fragment od przystanku Słowiańska do przystanku Szymanowskiego. Żadna z propozycji nie mieści się w zakładanym budżecie, co nie znaczy, że przetarg będzie unieważniony.
Zarząd Transportu Miejskiego na remont torowiska Poznańskiego Szybkiego Tramwaju otrzymał 25.5 miliona złotych z budżetu państwa. Na ogłoszony przez ZTM przetarg odpowiedziało sześć firm, które wyceniły koszt realizacji inwestycji. Najtańsza oferta wynosi 37.2 milionów złotych, czyli o niemal 12 milionów złotych więcej niż dotacja, którą otrzymał ZTM. Najdroższa wycena przekracza tę kwotę ponad dwukrotnie i wynosi 51,3 milionów złotych.
Jednak, jak czytamy w komunikacie Zarządu Transportu Miejskiego, wyceny realizacji nie wykluczają realizacji projektu a przetarg może wkroczyć w kolejny etap. Teraz projekty są sprawdzane pod kątem merytorycznym. A miasto weryfikuje swoje możliwości finansowe.
Jeśli uda się rozstrzygnąć przetarg, poznaniaków czekają spore zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Trasa Pestki będzie zamknięta a zamiast tramwajów, pasażerów rozwiozą autobusy. Ze względu na niepewną sytuację ZTM nie może jeszcze podać planowanego terminu rozpoczęcia prac.
Remont Pestki jest konieczny ze względu na stan torowiska. Poznańskie tramwaje jeżdżą tą trasą od 25 lat, przez ten czas torsy nie przeszły gruntownej modernizacji. Oprócz naprawy Poznański Szybki Tramwaj zyska też nowe zalety.
Tramwaje będą kursować sprawniej i bezpieczniej. Wykonanie remontu pozwoli przywrócić pierwotne parametry eksploatacyjne, pozwalające na przejazd tramwajów z odcinkową prędkością nawet 70 km/h. Poprawi się również aspekt akustycznego oddziaływania trasy na okoliczne osiedla, przejazd tramwaju odnowionym torowiskiem powoduje mniejszy hałas. – mówi Jan Gosiewski, dyrektor ZTM w Poznaniu.