Kolejna elektryczna ciężarówka zasila flotę Volkswagena. Jej zadaniem będzie dostarczanie komponentów karoserii do fabryki we Wrześni. To kolejny krok w stronę bardziej ekologicznej logistyki giganta motoryzacyjnego.
Flota Volkswagena Poznań wzbogaciła się o elektryczną Scanię R 400E. Pojazd ten sześć razy dziennie pokonuje trasę z firmy Gestamp (specjalizującej się w zaawansowanych podzespołach samochodowych) do zakładu Crafter we Wrześni. Można szacować, że w ciągu roku ciężarówka pokona około 20 tysięcy kilometrów. Jedno pełne ładowanie Scanii wystarcza na przejechanie około 400 kilometrów.
Znacznie mniejsze emisje dwutlenku węgla
Wprowadzenie elektrycznej Scanii R 400E do floty Volkswagena Poznań to korzyści dla środowiska. Porównując roczne zużycie energii elektrycznej na trasie ze zużyciem paliwa przez ciężarówkę spalinową, okazuje się, że ograniczenie śladu węglowego wyniesie ponad 20 ton CO2 w rok. To ekwiwalent rocznego pochłaniania dwutlenku węgla przez około 4 hektary lasu. Dział produkcji docenia z kolei, że Scania nie potrzebuje dodatkowych przerw na ładowanie baterii. Zasilanie odbywa się wyłącznie w czasie rozładunku towaru.
– W pełni elektryczny pojazd ciężarowy do obsługi dostaw między wrzesińskim Volkswagenem a Gestampem to krok do realizacji praktyk tzw. zrównoważonego transportu na poziomie lokalnym – mówi burmistrz Wrześni Artur Mokracki. – Będzie miał wpływ na redukcję emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Takie projekty ustanawiają nowe standardy w branży motoryzacyjnej. Wzrasta świadomość, że działania pro-środowiskowe są ważne, bo przynoszą efekty w perspektywie długofalowej, w tym także dla przyszłych pokoleń – dodaje Artur Mokracki.
Wojciech Olasek, dyrektor logistyki w Volkswagen Poznań, potwierdza słowa burmistrza Wrześni. Podkreśla, że w firma wdraża już kolejną elektryczną ciężarówkę, która będzie obsługiwać dostawy na linii Września – Swarzędz.
– Włączamy kolejne elektryczne pojazdy do codziennej obsługi naszych zakładów. Te kroki na drodze ku elektromobilności w logistyce, a także przeprowadzane testy potwierdzają, że przy odpowiednim planowaniu i współpracy z partnerami transport wykorzystujący napęd elektryczny jest możliwy i jednocześnie efektywny procesowo i środowiskowo – mówi dyrektor logistyki w Volkswagen Poznań.
Volkswagen Poznań nie ogranicza „zielonej logistyki” wyłącznie do krótkich tras. Wojciech Olasek przypomina, że firma myśli perspektywicznie. Potwierdzają to zimowe testy elektrycznego połączenia między poznańskim zakładem a fabryką Volkswagen Motor Polska w Polkowicach. Mimo że każdego dnia elektryczna ciężarówka pokonywała około 300 kilometrów, a temperatura spadała nawet do -14 stopni Celsjusza, testy na tej znacznie dłuższej trasie i w tak trudnych warunkach pogodowych zakończyły się sukcesem.
Oddech dla środowiska
Transport między zakładami produkcyjnymi, jak dotąd zdominowany przez ciężarówki spalinowe, jest dla branży motoryzacyjnej strategiczny. Dzięki Volkswagen Poznań oraz jego partnerom ten schemat się zmienia. Producent modeli Caddy i Crafter od 2023 r. dostarcza komponenty na trasie z parku dostawców w Swarzędzu do poznańskiego zakładu. Wykorzystuje do tego jeszcze inną elektryczną Scanię. W ciągu ostatnich dwóch lat przewiozła blisko 200 tysięcy tylnych osi do montażu w modelu Caddy. Efekty dla środowiska są imponujące. Roczne wykorzystanie tej ciężarówki zmniejsza ślad węglowy o około 50 ton dwutlenku węgla. Dodatkowo obniża poziom hałasu.
– Cieszę się, że wspólnie możemy wspierać drogę do zerowej emisji zakładów VW Poznań – mówi Paweł Kurzawa, dyrektor ds. elektromobilności w firmie Scania Polska S.A. Wprowadzenie nowego pojazdu do operacji dowodzi siły naszego partnerstwa. To również potwierdzenie gotowości naszych organizacji do zmian i pójścia w kierunku elektromobilności. Ciągnik siodłowy, który właśnie wyjechał na drogi Wielkopolski, wyposażony jest w elektryczny układ napędowy z akumulatorami o pojemności 624 kWh i maksymalną mocą ładowania 375 kW. Takie połączenie daje możliwości wykorzystania pojazdu na innych trasach VW Poznań przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiej efektywności dzięki zmniejszeniu czasu potrzebnego na ładowanie. Kolejne etapy podróży przed nami – dodaje Kurzawa.
Zrównoważony rozwój dzięki współpracy
O zrównoważonej przyszłości z nadzieją wypowiada się też Alfredo Rivas, dyrektor Fabryki Września w spółce Gestamp Polska.
– W Gestamp budujemy z zaangażowaniem bardziej zrównoważoną przyszłość w bliskiej współpracy z naszymi klientami i partnerami. Inicjatywy takie jak ta są odzwierciedleniem tego, jak przemysł motoryzacyjny może prowadzić do redukcji emisji przy zapewnieniu doskonałości operacyjnej – podsumowuje.
W podobnym tonie wypowiada się Szymon Rusztyn, prezes spółki Omida VLS.
– Inwestycja w nowy pojazd zbliża nas do realizacji strategii, którą Omida VLS rozwija z partnerami. W ten sposób buduje pozycję jednej silnej marki. To wzmacnia nasz potencjał operacyjny i przyczynia się do dalszego rozwoju sektora transportu drogowego w Polsce. Chcemy pokazać, że logistyka przyszłości dzieje się dziś i faktycznie wpływa na zmniejszanie śladu węglowego – podkreśla Rusztyn.
Czytaj także: Bieg pamięci już w niedzielę. Spóźnialscy będą mogli jeszcze się zapisać