Most Chrobrego wymaga rozbiórki i budowy zupełnie nowej przeprawy przez Wartę. Właśnie otwarto oferty w przetargu na jego budowę.
W zasadzie most Chrobrego to dziś dwie przeprawy. Po zakończeniu będą to nawet aż trzy konstrukcje. Wydzielona będzie bowiem osobna przeprawa dla linii tramwajowej. Właśnie otwarto oferty w przetargu na wykonawcę prac. Jest bardzo dobra wiadomość.
– Dziesięć z jedenastu ofert mieści się w zakładanym przez Poznańskie Inwestycje Miejskie budżecie. Takie zainteresowanie cieszy w przypadku tak dużej inwestycji. Szczególnie, że są to firmy z dużym doświadczeniem, nierzadko międzynarodowym, które zajmowały się już tego typu przedsięwzięciami – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Ruch samochodów nie zostanie przerwany
Poznańskie Inwestycje Miejskie rozpoczęły już nawet analizę nadesłanych ofert.
– Rozpoczęcie robót przewidziane jest na jesień tego roku. Prace potrwają około trzy lata i zostaną podzielone na etapy, by wynikające z nich utrudnienia były możliwie najmniej dotkliwe – mówi Marcin Gołek, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Wyburzenie starej i budowa nowej przeprawy przez Wartę jest koniecznością, ze względu na jej kiepski stan techniczny.
Najpierw wyłączona z ruchu i rozebrana będzie północna nitka mostu. Jest ona w gorszym stanie niż południowa. Do czasu powstania nowej konstrukcji ruch w obu kierunkach poprowadzony będzie południową częścią. Potem sytuacja się odwróci.
– Ruch będzie odbywał się przebudowaną nitką północną i wykonawca zajmie się wtedy częścią południową. Równolegle będą prowadzone pozostałe prace zaplanowane w ramach tej inwestycji. Po przebudowie do dyspozycji kierowców w dalszym ciągu będą po dwa pasy ruchu w obu kierunkach – informuje PIM.
Nowe przystanki i drogi rowerowe
Po remoncie ma być bezpieczniej. Zmienią się dojazdy do mostu, bo inwestycja obejmie również rozbudowę odcinków ul. Estkowskiego i Wyszyńskiego. Prace prowadzone będą także na skrzyżowaniach z ulicami Chwaliszewo, Panny Marii i Wieżową.
– Przy Katedrze wybudowany będzie wspólny przystanek tramwajowo-autobusowy, co ułatwi podróżnym przesiadki. W tym miejscu autobusy będą mogły jechać po torowisku. Przystanek zostanie wyposażony w tablice informacji pasażerskiej, biletomat, nowe wiaty i ławki, będzie również dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, poprzez m.in. system oznaczeń fakturowych nawierzchni – zdradzają Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Przewidziano także ułatwienia dla pieszych. Ci nie będą już musieli schodzić do przejścia podziemnego przy skrzyżowaniu ul. Wyszyńskiego z ul. Ostrów Tumski i ul. Wieżową. Pojawi się bowiem naziemne przejście wraz z przejazdem dla rowerzystów.
– Jednocześnie zostanie zachowana możliwość komunikacji pod jezdnią ul. Wyszyńskiego w relacji ul. Wieżowa – ul. Panny Marii – wyjaśnia PIM.
Po obu stronach mostu powstaną drogi rowerowe i chodniki. Budowa ciągu pieszo-rowerowego przewidziana jest też na ul. Wyszyńskiego.


