Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę na studium wykonalności dla Kolei Dużych Prędkości między Sieradzem a Poznaniem. Ten 170- kilometrowy odcinek to część tzw. “igreka”, dzięki któremu podroż koleją na przykład ze stolicy Wielkopolski do Warszawy skróci się o ponad godzinę.
Brzmi to wręcz niewiarygodnie (biorąc pod uwagę, że teraz z Poznania do Warszawy po remoncie najszybciej pociągiem może dojechać w 3 godziny), ale przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego, który nadzorują projekt #KolejNaPolske zapewniają, że jest to wykonalne.
Co to jest Kolei Dużych Prędkości
Kolei Dużych Prędkości to projekt linii kolejowej po której pociągi mają jeździć z prędkością 250 km a nawet szybciej. Według planów opracowanych przed 2014 r. linia miała łączyć Warszawę, Łódź, Kalisz/Ostrów, Wrocław oraz Poznań. Linia „Y” miała poprzez zmodernizowany odcinek Łódź – Opoczno działać z Centralną Magistralą Kolejową, co umożliwiłoby szybkie połączenia do Katowic i Krakowa. Według jednak koncepcji z 2020 r. kolej dużych prędkości nie będzie miała układu „Y”, a będzie elementem koncepcji szprych łączących duże miasta z Centralnym Portem Komunikacyjnym.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny buduje #KolejNaPolske
Na razie spółka CPK w przetargu wybrała wykonawcę na przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Za przygotowanie tego projektu, który dotyczy połączenia na linii Sieradz-Kalisz-Pleszew-Poznań, ma zapłaci 42,9 mln zł netto.
„W ramach STEŚ wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu, a także analizy – np. techniczne, środowiskowe, i wielokryterialne. Czas na przygotowanie techniczne, środowiskowe i wielokryterialne. Czas na przygotowanie tzw. wariantu inwestorskiego, który będzie stanowił załącznik do wniosku o decyzję środowiskową, to 12 miesięcy. W zakres umowy wchodzą także m.in. badania geologiczne wraz z dokumentacją i mapy do celów projektowych. Następnym etapem – po wykonaniu STEŚ – będzie m.in. opracowanie projektów: koncepcyjnego i budowlanego” – informuje Konrad Majszyk rzecznik prasowy CPK.
Większość tego odcinka tzw. szprychy nr 9 znajduje się na terenie woj. wielkopolskiego (oprócz fragmentu w okolicach Sieradza, który leży w Łódzkiem).
„Dzięki naszej kolejowej inwestycji między Sieradzem i Poznaniem pociągi będą jeździć z pasażerami do 250 km/h. Przyjęta dla tego odcinka prędkość projektowa, to jednak 350 km/h. Do takiej wartości będzie można w przyszłości podnieść prędkość maksymalną bez przebudowy torowiska i zmiany geometrii łuków” – informuje Konrad Majszyk rzecznik prasowy CPK.
Po wybudowaniu tego odcinka przejazd koleją między Warszawą a Poznaniem ma potrwać zaledwie 1 godz. 55 min. Do Kalisza da się dojechać ze stolicy Wielkopolski w 35 min (teraz 1,5 godz.) a do Łodzi w 1 godz. i 10 minut (teraz ok. 3 godz.). Do CPK pasażerowie dojadą z Poznania w 1 godz. i 40 min.
W ciągu najbliższych 9 miesięcy spółka CPK planuje ponad 100 spotkań konsultacyjnych. Najbliższe odbędzie się w Poznaniu już w poniedziałek 17 stycznia. Będzie to jednak spotkanie zamknięte z samorządowcami.
Jak wynika z harmonogramu, pierwsze roboty budowlane na odcinku Sieradz – Poznań mają ruszyć na przełomie 2024 i 2025 roku. Zakończenie prac planowane jest na koniec 2028 i początek 2029 r., czyli ok. roku po zakończeniu budowy Portu Solidarność.