Już w przyszłym roku poznaniacy będą mogli skorzystać z pierwszych autobusów napędzanych wodorem. Zgodnie z umową Solaris miał dostarczyć poznańskiemu MPK 15 pojazdów, dokumenty przewidywały jednak możliwość zakupu kolejnych dziesięciu sztuk na co poznański przewoźnik zdecydował się już teraz. Łącznie do Poznania trafi 25 pojazdów. Według zapowiedzi władz MPK pierwsze kursy wodorowych autobusów powinny odbyć się w drugiej połowie przyszłego roku.
Wprowadzenie do floty MPK nowych autobusów ma być przełomowym krokiem dla miejskiej spółki i całego Poznania. Pojazdy z napędem wodorowym są znacznie nowocześniejsze niż autobusy elektryczne, w które dotychczas inwestowało miasto.
To będzie całkowita nowość we flocie MPK Poznań. Mamy, wobec tego taboru wielkie oczekiwania i jestem przekonany, że znakomicie spełni on swoją rolę. – przekazuje Krzysztof Dostatni prezes zarządu MPK.
Zakup pojazdów został zrealizowany dzięki dofinansowaniu jakie MPK otrzymało w ramach programu Zielony Transport Publiczny. Kwota, którą spółka zdobyła w ramach rządowego programu pokryła 90 procent kosztów zakupu. Miasto wynegocjowało też z Orlenem przygotowanie w Poznaniu infrastruktury, dzięki której MPK będzie mogło tankować swoje nowe autobusy. Stacja ładowania wodorem powstanie niedaleko pętli na Miłostowie.
ZALETY NOWYCH AUTOBUSÓW
Autobusy, które dostarczy firma Solaris to model Urbino 12 Hydrogen. Pojazdy będą przypominać, te, które dotychczas jeździły po mieście jednak pojawi się w nich kilka zmian. Największą jest oczywiście zasilanie pojazdów, które będą jeździć na wodór. To innowacyjne paliwo sprawia, że pojazdy są w pełni zeroemisyjne. Jedynymi produktem ubocznym wytwarzania energii w autobusach wodorowych jest woda oraz ciepło.
Jest to kolejny ważny krok na drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej, do której konsekwentnie dążymy, prowadząc i wspierając działania proekologiczne. – zaznacza Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Autobusy wodorowe, oprócz jeszcze lepszych wyników pod kątem wpływu na środowisko wyprzedzają pojazdy elektryczne, jeśli chodzi o wygodę użytkowania. Nowy tabor będzie w stanie przejechać na jednym tankowaniu do 350 kilometrów, co jest poza zasięgiem autobusów zasilanych energią elektryczną. Ładowanie do pełna baku autobusu zajmie około dziesięciu minut.
Urbino 12 Hydrogen to dwunastometrowe pojazdy pojazdy, które będą wyposażone w 31 miejsc siedzących. Dla pasażerów zostaną przygotowane ładowarki oraz system informacji pasażerskiej. Na pokładzie autobusu znajdzie się też miejsce dla wózków. Autobusy będą też monitorowane.