Tereny Wolnych Torów w szczególny sposób działają na wyobraźnię poznaniaków. To w końcu dotąd zaniedbane poprzemysłowe grunty w samym śródmieściu. Uchylamy rąbka tajemnicy. Co może na nich powstać?
Niedawno pisaliśmy o planowanych wyburzeniach na terenach dawnych Zakładów Naprawczych Transportu Kolejowego. Miejska Konserwator Zabytków już w czerwcu wydała pozwolenie na rozbiórkę 26 budynków. To budynki bez większej wartości historycznej czy architektonicznej.
– Obiekty objęte wnioskiem o pozwolenie na wyburzenia nie są ujęte w rejestrze budynków zabytkowych. Natomiast teren, na którym się znajdują, leży w strefie ochrony konserwatorskiej. W związku z tym niezbędne było uzyskanie zgody Miejskiego Konserwatora Zabytków na prowadzenie robót budowlanych. Taką zgodę uzyskaliśmy – mówi Ewa Foltańska-Dubiel, dyrektor ds. rozwoju, Ceglana Sp. z o.o., do której należy teren ZNTK. Podkreśla jednak, że na terenie ZNTK znajduje się dziewięć budynków zabytkowych.
– W tym zakresie nie występowaliśmy o pozwolenie na rozbiórkę. Wiemy, jak ważne dla mieszkańców i władz miasta jest odrestaurowanie tych historycznych miejsc. Jest to również priorytet Spółki. Chcemy zachować bardzo dużą liczbę elementów z tych terenów, które zostaną wkomponowane w przyszłą inwestycję – wyjaśnia Ewa Foltańska-Dubiel.
Bedą mieszkania i biura
Spółka złożyła już wnioski do Wydziału Architektury o wyburzenie trzynastu budynków.
– Ich bardzo zły stan techniczny uniemożliwia zapewnienie bezpieczeństwa na terenie ZNTK oraz przygotowanie terenu pod przyszłą inwestycję. Dla wszystkich wymienionych obiektów została wykonana inwentaryzacja wymagana przepisami prawa – wyjaśnia przedstawicielka spółki Ceglana.
Architekci, z którymi współpracuje inwestor pracują już nad przyszłym kształtem części nowej dzielnicy, która powstanie na terenie Wolnych Torów.
– Chcemy stworzyć nową dzielnicę o funkcjach mieszkaniowych, biurowych i usługowych, z zachowaniem oraz adaptacją historycznych zabudowań poprzemysłowych. Plan zabudowy terenów po ZNTK będzie wpisywał się w koncepcję miasta opracowywaną dla całego obszaru Wolnych Torów. Obecnie dopracowujemy szczegółowe założenia dla tego terenu, ściśle współpracując z Miejskim Konserwatorem Zabytków oraz Miejską Pracownią Urbanistyczną – mówi Ewa Foltańska-Dubiel. Nie zdradza jeszcze jak fragment nowej dzielnicy będzie wyglądał.
Ciągi pieszo-rowerowe i tereny rekreacyjne
– Wstępne wizualizacje zostaną przygotowane w kolejnych etapach. Obszar inwestycji projektowany jest z uwzględnieniem wybranych „idei miasta-ogrodu” – zdradza dyrektorka ds. rozwoju w Ceglanej Sp. z o.o.
Firma planuje wykorzystanie energii odnawialnej. W zgodzie z trendami i tym, czego faktycznie oczekują mieszkańcu nowych osiedli teren zaprojektowany będzie tak, by obniżyć intensywności ruchu samochodowego.
– Powstanie wiele ciągów pieszych i rowerowych oraz cztery hektarów zielonych terenów przeznaczonych do rekreacji – opisuje inwestycję reprezentantka inwestora i dodaje:
– Mamy świadomość, że na Spółce spoczywa wielka odpowiedzialność, aby koncepcja dla tego terenu odpowiadała oczekiwaniom mieszkańców Poznania, przy jednoczesnym zachowaniu historycznego i architektonicznego charakteru miejsca –.