Do rejestru zabytków nieruchomych województwa wielkopolskiego dołączył kolejowy żuraw węglowy-bramowy z fragmentem torowiska. Zabytek znajduje się na stacji kolejowej w Gnieźnie, która powstała w 1872 roku.
XIX wieczna gnieźnieńska stacja była istotnym puntem przelotowym na szlaku kolejowym pomiędzy Poznaniem a Toruniem. Podczas II wojny światowej stacja przeszła modernizację. Właśnie z tego okresu pochodzi ważny element, który decyzją Wielkopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków trafił do rejestru. Mowa o żurawiu węglowo-bramowym.
– Został zbudowany przez Maschinenfabrik Deutschland z siedzibą w Dortmundzie w 1941 r. i posiada instalację elektryczną wyprodukowaną przez Siemens-Schuckertwerke z Berlina. Żuraw wspólnie z bramowym 4-komorowym zasobnikiem węglowym były eksploatowane przy obsłudze parowozów jeszcze w latach 90. XX w., do czasu likwidacji trakcji parowej w Gnieźnie. Na przełomie XX i XXI w. 4-komorowy zasobnik węglowy został zniszczony (w Polsce nie ma już ani jednego tego typu urządzenia), a zachowany żuraw węglowy wyłączono z eksploatacji – informuje Wielkopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków.
fot. Wielkopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków
Żuraw napędzany był elektrycznie. Zachował formę i konstrukcję, taką, jaką miał w czasie II wojny światowej. W dzisiejszych czasach ma dużą wartość naukową i historyczną.
– Jest ostatnim tego typu obiektem w województwie wielkopolskim i najprawdopodobniej ostatnim w Polsce. Zalicza się do najcenniejszych zabytków techniki w zakresie dźwignic kolejowych w Polsce – dodaje Wielkopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków.