Dzięki PUT tabór wielkopolskich kolei będzie mógł być przechowywany i w pełni serwisowany niezależnie od zewnętrznych wykonawców. Znajdują się tam dwie hale, w których pojazdy będą naprawiane oraz czyszczone. Powstał tam również symulator, na którym szkolić się będą przyszli maszyniści.
W Wągrowcu powstał Punkt Utrzymania Taboru Kolejowego, w którym znajduje się automatyczna myjnia pojazdów szynowych, stacja naprawcza oraz szkoleniowe symulatory jazdy. Jest to pierwszy taki obiekt, w którym tabor wielkopolskich kolei będzie mógł być stale serwisowany. Wcześniej było to zależne od zewnętrznych wykonawców.
Techniczna sprawność pojazdów jest bezdyskusyjna. Mając własny Punkt Utrzymania Taboru Kolejowego, nie jesteśmy zależni od innych wykonawców. Serwis możemy wykonać szybko, sprawnie i lepiej. – mówił Marszałek Marek Woźniak.
W skład PUT wchodzi Hala Główna, gdzie przeprowadzane będą naprawy, mycie i sprzątanie pojazdów oraz Hala Postojowa, w której pojazdy będą oczekiwały na kolejne kursy. Łącznie zmieści się tam aż 9 takich pojazdów.
Dzięki ogromnemu wysiłkowi Samorządu Województwa dysponujemy dziś znaczącą flotą taboru kolejowego. Teraz podstawowym zadaniem jest właściwe jego utrzymanie i serwisowanie, które do tej pory było wykonywane w najróżniejszych miejscach. – powiedział Wicemarszałek Wojciech Jankowiak.
Wykonanie tego projektu kosztowało prawie 70 milionów złotych, z czego połowa została dofinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.