Materiał partnera

Wielka inwestycja na granicy Poznania

Budowa węzła transportowego Grunwaldzka jest już na ostatniej prostej! Ogromna inwestycja dobiega końca. Powstały już wiadukty kolejowe, kształtów nabiera też pętla autobusowa wraz z nową poczekalnią. Nie mniej zaawansowane są prace nad układem drogowym z chodnikami i drogami rowerowymi. Gotowy natomiast jest już zbiornik retencyjny, a pierwsze nowo posadzone drzewa zdążyły już się zazielenić.

Ulicę Grunwaldzką przecina mocno obciążona linia kolejowa nr 3 łącząca Warszawę z Berlinem. Często zamykany przejazd przez tory przez lata doskwierał mieszkańcom zarówno Poznania, jak i powiatu z sąsiedniej gminy Komorniki. Opuszczone zapory wkrótce nie będą już problemem – trwa budowa bezkolizyjnego przejazdu pod torami kolejowymi. To element powstającego węzła przesiadkowego, który łączył będzie różne środki transportu: kolej, autobus, samochód czy rower.

– Postępy prac na placu budowy bardzo dobrze widać. Za nami testy obciążeniowe drugiego wiaduktu kolejowego, które przebiegły pozytywnie. Trwają także intensywne roboty pod tymi wiaduktami, czyli w miejscu, gdzie docelowo poprowadzony zostanie ruch samochodowy. Nie zwalniają również tempa prace przy stacji kolejowej Poznań Junikowo, gdzie powstaje pętla autobusowa z parkingiem dla podróżnych. Równolegle po obu stronach torów budowany jest nowy układ drogowy – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Wzdłuż wiaduktów powstała także kładka dla pieszych i rowerzystów, czyli nad docelowym przebiegiem ul. Grunwaldzkiej. Elementem przejazdu pod torami są także windy – po stronie Poznania widoczny jest już szyb windowy oraz schody prowadzące do przejścia pod torami kolejowymi. Podobnie będzie po stronie Plewisk.

Na obecnym etapie inwestycji najbardziej zaawansowane są prace branży kolejowej (95 proc.) oraz w ramach branży mostowej (80 proc.), czyli związane z wiaduktami. Wykonawca zrealizował już także ponad połowę zaplanowanych prac z branży drogowej. Postępują także roboty architektoniczne, sanitarne, elektroenergetyczne i telekomunikacyjne.

Wielka inwestycja na granicy Poznania
Wielka inwestycja na granicy Poznania / materiały PIM

Testy zdane!

Próby obciążeniowe drugiego wiaduktu po stronie Plewisk odbyły się już pod koniec maja. Standardowo celem takich testów jest sprawdzenie zachowania konstrukcji pod obciążeniem, ocena jej sztywności czy też stabilności posadowienia podpór. W ramach testów na nowym wiadukcie stanęła lokomotywa i specjaliści mogli przeprowadzić odpowiednie pomiary, a także oględziny konstrukcji przed, w trakcie i po próbnym obciążeniu. Wiadukt to konstrukcja dwuprzęsłowa o długości 35 metrów. Podczas prób lokomotywa spalinowa stawała na każdym z dwóch przęseł.

Testowany był wiadukt, przez który przebiega tor nr 2 na szlaku Palędzie-Poznań Górczyn. Bliźniaczy wiadukt pod torem w przeciwnym kierunku jest już gotowy od listopada i regularnie przejeżdżają nim pociągi. Testy przebiegły pozytywnie, co pozwala na wznowienie ruchu kolejowego na torze po stronie Plewisk od 6 czerwca. Dzięki podziałowi prac na etapy nie było konieczności całkowitego zamknięcia trasy kolejowej. Gdy budowany był wiadukt po stronie Poznania, to pociągi korzystały ze starych torów po stronie Plewisk, a później na odwrót, tzn. z nowych, gdy tylko był gotowy pierwszy wiadukt.

Wielka inwestycja na granicy Poznania
Wielka inwestycja na granicy Poznania / materiały PIM

Wygodne perony i poczekalnia

W ostatnim czasie wykonawca zajmuje się m.in. pracami wykończeniowymi na peronie nr 2 (po stronie Plewisk). Powstała tam wiata peronowa, montowana jest mała architektura i układana nawierzchnia z oznaczeniami dla osób z niepełnosprawnościami. Prowadzone są również prace polegające na montażu oświetlenia i odpowiedniego nagłośnienia.

Budynek poczekalni przy pętli autobusowej i peronie kolejowym w ostatnim czasie został oszklony, zyskał także inne elementy związane z fasadą czy też z wykończeniem wnętrz. Powstająca pętla autobusowa w rejonie peronu PKP umożliwi szybką przesiadkę pomiędzy pociągami i autobusami „drzwi w drzwi”. Ważnym elementem węzła będzie parking typu Park&Ride, na którym docelowo kierowcy będą mogli zostawić swój samochód i skorzystać z transportu publicznego. Powstaje tam także miejsce na rowery.

Wykonawca zajmuje się również pracami brukarskimi na pozostałym obszarze inwestycji, powstają zjazdy do posesji przy ul. Grunwaldzkiej. Coraz bardziej widoczne są też nowe ciągi dla pieszych i rowerzystów.

Wielka inwestycja na granicy Poznania
Wielka inwestycja na granicy Poznania / materiały PIM

Drzewa i zbiornik retencyjny

Wiosenny czas wykorzystany został na posadzenie nowych drzew w miejscach, gdzie tylko było to już możliwe. W sumie na plac budowy przywieziono ponad 100 drzew, które będą rosły w okolicy węzła Grunwaldzka. To głównie klony i dęby, ale są wśród nich również lipy i grusze. Dołączyły do drzew, które zostały przesadzone jesienią.

W ramach zadania powstał także nowy zbiornik retencyjny (na terenie Plewisk). Posłuży do odprowadzenia wód opadowych i roztopowych z terenu węzła Grunwaldzka. Całkowita pojemność zbiornika będzie liczyła 2100 metrów sześciennych, natomiast głębokość całkowita to ok. dwa metry. W zakres inwestycji wchodzi także dojazd dla jego obsługi.

Zakończenie wszystkich prac planowane jest na IV kwartał 2023 r. Projekt dofinansowywany ze środków UE w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 – Działanie 3.3 Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska – Poddziałanie 3.3.3 Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOF Poznania nr umowy RPWP.03.03.03-30-0001/19-00 z dnia 30 grudnia 2019 roku.

Dowiedz się więcej: www.pim.poznan.pl

Czytaj także: Duże zmiany przy węźle Grunwaldzka

Źródło: PIM

Materiał Partnera
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl