Wiadukty, drogi, ronda, chodniki, infrastruktura rowerowa – rejon przecięcia torów kolejowych z ulicami Golęcińską i Lutycką bardzo się zmienia. Wyczekiwana przez mieszkańców północno-zachodniego Poznania inwestycja nabiera tempa. Dzięki niej przejazd ulicami Lutycką i Golęcińską nie będzie wiązał się z oczekiwaniem na otwarcie przejazdów kolejowych na linii łączącej Poznań z Piłą.
Wielki plac budowy – tak można określić rejon przejazdów kolejowych w ciągu ul. Lutyckiej i Golęcińskiej. Powstają tam nie tylko nowe wiadukty, ale także przebudowywany jest okoliczny układ drogowy, jak np. ul. Podolańska.
– W ostatnich dniach wykonawca inwestycji zajmował się m.in. pracami nawierzchniowymi. Warstwa wiążąca masy bitumicznej ułożona już została na ul. Podolańskiej, w tym na nowo budowanym przedłużeniu między ul. Lutycką a Szczawnicką. Na ul. Podolańskiej powstaje konstrukcja nowej drogi rowerowej. Pracują tam także brukarze, którzy układają krawężniki i płyty chodnikowe. Oczywiście nie zwalnia tempa budowa wiaduktów nad torami kolejowymi. Na ukończeniu są przyczółki obu obiektów i kontynuowana jest budowa nasypów – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Przyczółki to podpory powstających wiaduktów, o solidnych fundamentach. W rejonie ul. Lutyckiej planowane są cztery, gdyż docelowo przejazd wiaduktem będzie możliwy nie tylko nad torami kolejowymi, ale i nad ul. Podolańską. Z kolei wiadukt w ciągu ul. Golęcińskiej opierał będzie się na dwóch przyczółkach, jeden już powstał, a przy drugim trwają jeszcze prace. Powstają w nowym śladzie ul. Golęcińskiej, przesuniętym nieco na północ w stosunku do obecnego biegu.
Ronda nabierają kształtów
Postępuje przebudowa okolicznego układu drogowego. Odcinek ul. Podolańskiej między wiaduktami zyskuje nową jezdnię, po obu stronach powstają chodniki, a po zachodniej także droga rowerowa. Do tej pory oprócz fragmentu chodnika ułożona została także nawierzchnia na przebudowywanych przystankach autobusowych. Zyskają więc pasażerowie, którzy po zakończeniu prac będą mieli do dyspozycji wygodne przystanki.
Pozostałe odcinki infrastruktury pieszo-rowerowej zyskują odpowiednie podbudowy. Z kolei na jezdni nowego ronda zbiegu ul. Podolańskiej, Golęcińskiej i Wojska Polskiego ułożona została już warstwa wiążąca nawierzchni. Dobrze widać też zarys powstających tam chodnika i drogi rowerowej. Równolegle trwa też budowa ronda w rejonie ul. Koszalińskiej i Literackiej. Wyłączona z ruchu część została już pokryta warstwą wiążącą nawierzchni.
Celem całej inwestycji jest poprawa komunikacji w północno-zachodniej części Poznania oraz przejazdu drogą krajową nr 92. Linia kolejowa łącząca Poznań z Piłą nie będzie już przeszkodą w codziennej drodze do pracy czy szkoły. Kierowcy bezkolizyjnie przejadą nie tylko nad torami kolejowymi, ale i nad ul. Podolańską. Pojawi się również infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Nad torowiskiem przy ul. Lutyckiej wybudowana zostanie także kładka pieszo-rowerowa, która zapewni bezpieczny i wygodny dostęp do zielonych terenów rekreacyjnych w rejonie pobliskiego fortu oraz do osiedli mieszkaniowych na Strzeszynie.
Zmiany na ul. Szczawnickiej
Gruntownie przebudowana zostanie także część ul. Szczawnickiej, dlatego konieczne są zmiany w organizacji ruchu. Zamknięcie dotyczyć będzie odcinka pomiędzy ul. Lutycką a nowo budowanym przedłużeniem ul. Podolańskiej, tj. między ul. Lutycką a Szczawnicką. W tym samym czasie udostępniona zostanie właśnie jezdnia tego przedłużenia ul. Podolańskiej. Przewidywany termin wprowadzenia zmian to 27 września (piątek).
Wykonawca będzie mógł przystąpić do całkowitej przebudowy tego odcinka ul. Szczawnickiej, w ramach której wymieniona zostanie podbudowa drogowa i nawierzchnia jezdni. W zakres prac wchodzą także chodniki i nowa droga rowerowa, której tam brakowało.
Objazd zostanie poprowadzony przedłużeniem ul. Podolańskiej, między ul. Lutycką a Szczawnicką. Dostępna będzie tam jezdnia dla kierowców, chodniki i droga rowerowa są jeszcze w budowie. Objazd na Podolany będzie możliwy wspomnianym odcinkiem ul. Podolańskiej, następnie ul. Szczawnicką i Druskienicką lub ul. Lutycką i Strzeszyńską. Do centrum Poznania będzie można dojechać ul. Jasielską i Strzeszyńską. Ponadto wyjazd na ul. Lutycką z przedłużenia ul. Podolańskiej będzie możliwy w prawo, tj. w stronę Strzeszyna. Docelowo ruch tą ulicą poprowadzony zostanie pod powstającym wiaduktem.
W zależności od etapu prac, dojazd do posesji przy ul. Szczawnickiej oraz cmentarza będzie możliwy od ul. Lutyckiej lub nowego odcinka ul. Podolańskiej. Zostaną wydzielone ciągi piesze. W efekcie zmian autobusy przejeżdżające wyłączonym odcinkiem zmienią trasy i pojadą objazdem przez ul. Podolańską, a przystanek Szczawnicka będzie działał w tymczasowej lokalizacji na ul. Lutyckiej. Prosimy o zachowanie ostrożności i zwracanie uwagi na bieżące oznakowanie.
W następnych krokach ograniczenia w ruchu będą konieczne na ul. Golęcińskiej. O szczegółach i terminie będziemy informować.
Więcej informacji : www.pim.poznan.pl