Kierowcy będą mogli już zapomnieć o staniu pod zamkniętymi szlabanami na ul. Golęcińskiej, Znika pierwsza przeszkoda komunikacyjna na Strzeszynie, jaką był przejazd przez przecinającą ul. Golęcińską ruchliwą trasę kolejową łączącą Poznań z Piłą. W poniedziałkowy wieczór, 16 czerwca, pierwsi kierowcy przejadą nowym wiaduktem, którego budowa rozpoczęła się wiosną ubiegłego roku.
Zmotoryzowani będą mieli do dyspozycji również poprowadzoną nowym śladem ul. Golęcińską, a ul. Podolańska została zmodernizowana od ul. Lutyckiej do nowego ronda przy ul. Wojska Polskiego. Powstało też jej przedłużenie do ul. Szczawnickiej, która również została przebudowana od ul. Lutyckiej do Podolańskiej. Wymieniono podbudowę drogową, nawierzchnię jezdni, pojawiły się chodniki i nowe drogi rowerowe, których tam brakowało. Wykonawca przebudował również kolizje sieci podziemnych.
– Uruchomienie nowego wiaduktu i zmodernizowanego układu drogowy w jego sąsiedztwie, a co za tym idzie wejście w życie zmian w organizacji ruchu, to kwestia szczególnie ważna dla mieszkańców. Dlatego komunikacja z nimi w sprawach takiej wagi, a w szczególności w sprawie terminu oddania nowych obiektów do użytku, musi być odpowiedzialna. Dziś, mając stuprocentową pewność, z pełną odpowiedzialnością możemy zakomunikować, że z nowego wiaduktu i związanych z nim dróg będzie można korzystać od poniedziałku, 16 czerwca – mówi Marcin Gołek, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.



fot. PIM
Przeprawa na Lutyckiej
Drugi wiadukt nad tą samą linią kolejową powstaje nieopodal, na ul. Lutyckiej. Również tu już niebawem kierowcy będą mogli zapomnieć o korkach przed szlabanem, bo prace na tym odcinku idą bardzo sprawnie. To właśnie na przeprawie w ciągu ul. Lutyckiej nad torami kolejowymi, a także nad ul. Podolańską, na kładce dla pieszych i rowerzystów nad torami oraz na dojazdach do nich skupi teraz swoje działania wykonawca robót. Jednocześnie będzie kontynuował roboty wykończeniowe w rejonie wiaduktu na ul. Golęcińskiej.
– Roboty przebiegają zgodnie z przyjętym harmonogramem. Do tej pory na wiadukcie w ciągu ul. Lutyckiej i na dojazdach do niego wykonano wszystkie prace, które można było bezpiecznie prowadzić bez wstrzymania ruchu. Do wykonania pozostałych robót niezbędne jest czasowe zamknięcie tej ulicy, na odcinku rozpoczynającym się przed cmentarzem, a kończącym się za skrzyżowaniem z ul. Hezjoda – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Inwestycja o takim zakresie, obejmująca dwa kluczowe komunikacyjnie obiekty, musi być prowadzona etapami. Ma to na celu realizację robót w bezpieczny sposób, a także minimalizowanie i tak sporych niedogodności dla użytkowników dróg w tym rejonie.
Objazdy na czas robót
Zamknięcie ruchu na odcinku ul. Lutyckiej i wprowadzenie czasowej organizacji ruchu nastąpi 28 czerwca, a więc po zakończeniu roku szkolnego, gdy liczba przejeżdżających tam pojazdów będzie mniejsza. Kierowcy zostaną skierowani objazdami.
źródło: PIM
W dalszym ciągu będą mogli korzystać z dostępnej również wcześniej ul. Strzeszyńskiej i Biskupińskiej. Jadący w kierunku centrum miasta będą mogli zjechać z ul. Lutyckiej w ul. Golęcińską lub skorzystać z przejazdu ul. Koszalińską, nowym wiaduktem w ciągu Golęcińskiej, Golęcińską, przez nowe rondo łączące ul. Golęcińską, Podolańską i Wojska Polskiego do ul. Wojska Polskiego. Pojazdy poruszające się od strony Obornik Wielkopolskich na zachód, w kierunku ul. Dąbrowskiego (drogi krajowej nr 92), zostaną poprowadzone objazdem przez ul. Witosa, Niestachowską i św. Wawrzyńca.
Ul. Szczawnicka, ze względu na roboty na ul. Lutyckiej, pozostanie do czasu ich zakończenia nieprzejezdna. Kierowcy będą mogli korzystać w tym czasie z ul. Podolańskiej.
źródło: PIM
Zmiany w kursowaniu autobusów
W związku z otwarciem trasy przez nowy wiadukt i jednoczesnym zamknięciem ul. Lutyckiej od 16 czerwca zmienią się trasy autobusów w rejonie inwestycji. Linie nr: 164, 170, 195, 216, 226, 835, 836, 837 pojadą docelową trasą poprowadzoną przez wiadukt nad linią kolejową. Natomiast pojazdy obsługujące linię nr 160 pojadą trasą: STARY STRZESZYN – … – Zakopiańska – Szczawnicka – Podolańska – Wojska Polskiego – Nad Wierzbakiem – … – GARBARY PKM
Szczegółowe informacje na temat zmian komunikacyjnych można znaleźć na stronie ZTM.
Sprawniejsza komunikacja
Po zakończeniu wszystkich prac komunikacja w północno-zachodniej części miasta ulegnie poprawie. Linia kolejowa łącząca Poznań z Piłą nie będzie już przeszkodą w codziennej drodze do pracy czy szkoły. Kierowcy będą mogli bezkolizyjnie przejechać nie tylko nad torami kolejowymi, ale i nad ul. Podolańską. Piesi i rowerzyści zyskają nową, dedykowaną im infrastrukturę. Nad torowiskiem przy ul. Lutyckiej zostanie wybudowana kładka pieszo-rowerowa. Dzięki tym rozwiązaniom powstanie bezpieczny i wygodny dostęp do zielonych terenów rekreacyjnych w rejonie pobliskiego fortu oraz do osiedli mieszkaniowych na Strzeszynie.
źródło: PIM
Mieszkańcy mogą też korzystać z przebudowanego ronda u zbiegu ul. Koszalińskiej i Literackiej. Przed rozpoczęciem prac na tym skrzyżowaniu funkcjonowało rondo wyznaczone oznakowaniem i niewielką wyspą, co doraźnie usprawniło przejazd w tym miejscu. Dzięki przebudowie zyskało ono docelowy wygląd i zostało uzupełnione o infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów.
Inwestycja realizowana jest przy współpracy ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na IV kwartał 2025 r.