„Warta Poznań jest polskim liderem strategicznego myślenia o wpływie klubu sportowego na środowisko” – czytamy w raporcie „Analiza odpowiedzialności klubów PKO BP Ekstraklasy”. „Zieloni” po raz drugi z rzędu zostali wiceliderem rankingu. Pierwsze miejsce przypadło Widzewowi Łódź.
Ranking Institute for Sport Governance
W środę, 15 maja światło dzienne ujrzała kolejna już edycja raportu przygotowanego przez Institute for Sport Governance. Jest to niezależny think tanku, wspierający działania w kierunku jeszcze lepszego zarządzania i zwiększania społecznej odpowiedzialności klubów sportowych. W najświeższym opracowaniu – obejmującym sezon 2022/23 – analitycy docenili działania Warty Poznań. Najstarszy klub piłkarski w stolicy Wielkopolski zajął drugie miejsce w Polsce. Wygrał Widzew Łódź, a ubiegłoroczny triumfator, Legia Warszawa, tym razem zajęła trzecią pozycję.
W rankingu uzyskuje się punkty za działalność w następujących obszarach: społeczeństwo, środowisko i rządzenie. W drugim z nich zdecydowanie zwyciężyła Warta Poznań, która – jak to ujęto w raporcie – „jest polskim liderem strategicznego myślenia o wpływie klubu sportowego na środowisko. Klub ten jako pierwsza organizacja sportowa w Polsce opublikował politykę środowiskową, strategię ESG. Przedstawia też już drugi holistyczny dokument strategiczny z jasnymi odniesieniami do odpowiedzialności”.
Trzy dobre praktyki
Opublikowany właśnie raport przytacza trzy tzw. dobre praktyki, które prowadzi Warta Poznań. Dwa z nich dotyczą obszaru środowiska. Pierwszy to: edukacja ekologiczna, pod którą kryje się „edukacja pracowników i zawodników dotyczącą ograniczania oddziaływania na środowisko. Drugi to, strategiczne podejście do wpływu na środowisko. Tutaj specjaliści docenili opracowanie „Polityki Ekologicznej Klubu 2022-2025″ i przeprowadzenie w związku z tym audytu środowiskowego. Miał on na celu zmierzenie śladu węglowego, który powstaje w związku z bazową działalnością klubu. Przedstawiono też założenia redukcji śladu w najbliższych latach.
Wśród dobrych praktyk Warty Poznań raport wyszczególnia też działania z zakresu zarządzania. Chodzi tu o przygotowanie dwóch planów rozwoju klubu – pierwszego, obejmującego lata 2020-23, a także bieżącego, który obowiązuje do 2025 roku. „Proces tworzenia tego planu umożliwia wyznaczenie celów i ich monitorowanie w czasie, co pozwala zarówno organizacji, jak i zainteresowanym stronom ocenić skuteczność jego wdrożenia” – uważają specjaliści z Institute for Sport Governance.
– Z jednej strony to dla nas dowód na to, że jesteśmy na właściwej ścieżce w realizacji naszej strategii rozwoju klubu, z drugiej mamy też podpowiedź, w jakich obszarach możemy się jeszcze poprawić. To dla nas cenna wiedza – mówi Jarosław Żubka, pełnomocnik zarządu Warty Poznań ds. ESG i wizerunku. – Przed nami, jak i przed całym środowiskiem sportowym dużo pracy. Wszyscy możemy mieć spore odziaływanie i kreować zmiany świadomość i postaw. To długi proces wymagający systematycznego podejścia. Jako Warta, bardzo chętnie dzielimy się naszą perspektywą i wiedzą. Tutaj nie ma rywalizacji… gramy do jednej bramki – dodaje Żubka.