Zajmują miejsca parkingowe, szpecą otoczenie i stanowią zagrożenie. W 2024 roku strażnikom miejskim roku udało się doprowadzić wywiezienia z poznańskich ulic 664 nieużywanych aut.
Od początku 2025 roku strażnicy miejscy doprowadzili już do usunięcia 80 aut. W 2024 r. z poznańskich ulic zniknęło 664 wraków (aż 470 z nich na polecenie funkcjonariuszy SM usunęli sami właściciele). Od 2020 r. uprzątnięto 4258 starych, nieużywanych samochodów.
Co jest wrakiem ?
Wrakiem jest pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub taki, którego stan wskazuje na to, że nie jest używany. Strażnicy miejscy i policjanci mają prawo do usuwania takich samochodów tylko w obrębie dróg publicznych oraz osiedlowych. Sama procedura jest czasochłonna i wymaga indywidualnego rozpatrzenia, co wydłuża proces.
Gdy pojazd wygląda na nieużywany, strażnicy ustalają najpierw dane właściciela i wysyłają list z informacją o konieczności usunięcia, z wyznaczonym terminem. Po upływie tego czasu informują Zarząd Dróg Miejskich, który składa zapotrzebowanie na holowanie. Dopiero wtedy drogowcy wzywają lawetę.
Zarząd Dróg Miejskich ma pół roku na kontakt z właścicielem, obciążenie go kosztami lub podjęcie decyzji o dalszym losie auta. Wraki na koniec trafiają do stacji demontażu i recyklingu.
Wrak z ulicy można usunąć prawie natychmiast, jeśli auto nie ma tablic rejestracyjnych ani winiety.
O porzuconym samochodzie można poinformować straż miejską oraz zarządcę drogi. Funkcjonariusze przyjmują zgłoszenia telefonicznie (986), mailowo (sm@um.poznan.pl), pisemnie (ul. Głogowska 26, 60-734 Poznań) oraz poprzez aplikację Smart City Poznań. Zawiadomienia kierowane do Zarządu Dróg Miejskich, dotyczące dróg publicznych, przekazywane są do straży miejskiej, która prowadzi dalsze czynności.