Jedna z ważniejszych przepraw przez Wartę w Poznaniu zostanie całkowicie przebudowana. Zgodnie z zapowiedziami Poznańskich Inwestycji Miejskich, placu budowy wykonawca przejmie we wrześniu.
Po wakacjach pierwsze prace
Na początku września ruszą prace przygotowawcze. Muszą one zostać wykonane przed rozpoczęciem zasadniczych robót budowlanych. To m.in. przeniesienie sieci infrastruktury z mostu i wykonanie przewiertów pod rzeką, ale też badania archeologiczne. W ramach przygotowań powstaną również tzw. przewiązki. Oznacza to, że będę przejazdy przez torowisko po obu stronach mostu, które w kolejnym etapie umożliwią ruch obustronny nitką południową.
– W ramach prac przygotowawczych wykonawca zajmie się też zmianami w zakresie sterowania sygnalizacją świetlną na najbliższych skrzyżowaniach – w szczególności ul. Garbary, Małe Garbary i Estkowskiego oraz na rondzie Śródka. Celem zmian będzie dostosowanie przepustowości skrzyżowań do ograniczonego ruchu na moście Chrobrego. Mimo prowadzonych przygotowań do 2 listopada obecna przejezdność na moście dla samochodów i tramwajów zostanie zachowana. Po tych pracach rozpocznie się rozbiórka nitki północnej, która jest w gorszym stanie technicznym. Wtedy ruch samochodowy w obu kierunkach, po jednym pasie, będzie odbywał się tylko południową częścią mostu, co pozwoli na zachowanie ciągłości przejazdu aut przez Wartę w tym miejscu – mówi Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Z początkiem listopada drogowcy wyłączą północną część mostu na odcinku od mostu Mieszka I do obszaru między mostem Chrobrego a rejonem ul. Szyperskiej. Piesi i rowerzyści będą mogli nadal korzystać z południowej części. Muszą oni jednak liczyć się z wyłączeniem z ruchu Wartostrady bezpośrednio pod mostem (między Starym Portem a Chwaliszewem). Po oddaniu do użytku północnego mostu sytuacja odwróci się i analogicznie przejazd możliwy będzie nowo wybudowaną częścią.
Nowy most
Most Chrobrego zostanie wybudowany na nowo. Inwestycja obejmuje też przebudowę przylegających odcinków ul. Estkowskiego i Wyszyńskiego oraz skrzyżowań z ul. Chwaliszewo, Panny Marii i Wieżową. Na moście, po obu stronach, zaprojektowano drogi rowerowe i chodniki.
– Powstanie pięć miejsc odpoczynku z ławkami, koszami na śmieci i stojakami rowerowymi. Przy Katedrze drogowcy wybudują wspólny przystanek tramwajowo-autobusowy, wyposażony w tablice informacji pasażerskiej, biletomat, nowe wiaty i ławki oraz system oznaczeń fakturowych nawierzchni. Obok zaprojektowano naziemne przejście dla pieszych – informuję Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Ważna informacja dla pasażerów
Mimo, że wykonawca będzie prowadził prace przygotowawcze już od września zarząd Poznańskich Inwestycji Miejskich ustalił, że tramwaje pod moście będę kursować aż do 2 listopada. Chodzi o wzmożony ruch związany z dniem Wszystkich Świętych.
Ze względu na lokalizację torów i sieci trakcyjnej nie ma możliwości zachowania ruchu tramwajowego na moście w trakcie zasadniczych robót. Wynika to z jego budowy. Technicznie most Chrobrego to dwa obiekty.
Budowa nowego mostu ma potrwać 3 lata. Wykonawcą prac budowlanych jest spółką Primost Południe.
fot. podpisanie umowy na przebudowę mostu Chrobrego/ źródło: PIM
czytaj także: Poznańskie „city” się powiększy. Trwają przygotowania do rozbudowy. Tak będzie wyglądać? [WIZUALIZACJE]