Koniec z chaosem reklamowym? Uchwała krajobrazowa weszła w życie

Przedsiębiorcy i firmy mają wyznaczony termin na dostosowanie swoich nośników reklamowych do przepisów nowej poznańskiej uchwały krajobrazowej. W przeciwnym razie będą płacić ogromne kary.

Rok na dostosowanie się do uchwały

Miasto wyznaczyło, że w ciągu 12 miesięcy poznańskie firmy mają dostosować się do przepisów poznańskiej uchwały krajobrazowej, która od 5 sierpnia wchodzi w życie. Ci, którzy tego nie zrobią, zapłacą kary. 

– Są to tzw. kary biegnące, tzn. wymierzane za każdy dzień, w którym reklamy umieszczone są niezgodnie z zapisami uchwały. Według ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wynoszą one 40-krotność opłaty reklamowej, która jest liczona za każdy metr kwadratowy reklamy, za każdy dzień. Przykładowo dla nośnika o powierzchni 18 m². 30-dniowa kara wyniesie 9 816 zł – podają urzędnicy.  

Specjalny samochód do ścigania 

W audycie reklam pomagać będzie specjalny samochód z zestawem czujników i kamer. Pojazd będzie sprawdzał, ile reklam jest przy głównych arteriach Poznania. Auto posiada system mapowania z kamerą sferyczną oraz układ geopozycjonowania. Za pomocą tego rozwiązania powstanie chmura punktów 3D. Umożliwi ona dokładne nadzorowanie poznańskich ulic, w tym dokładnej lokalizacji nośników reklam. Takie rozwiązanie ma polepszyć egzekucję przepisów uchwały. 

– Wraz z wejściem w życie dokumentu zyskaliśmy kompleksowe narzędzie do kontrolowania urządzeń reklamowych na terenie całego Poznania, w tym również na terenach nienależących do Miasta i poza strefą ochrony konserwatorskiej. Liczę, że tym razem Wojewoda Wielkopolski nie unieważni uchwały i będziemy mogli w spokoju przystąpić do porządkowania Poznania z krzykliwych szyldów i szpecących przestrzeń publiczną reklam – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta.

Poznaniacy również będą pomagać

Miasto poprosiło także mieszkańców o pomoc w zbieraniu informacji na temat lokalizacji reklam. Poprzez aplikację Smart City poznaniacy mogą zgłaszać nielegalne nośniki.

Na razie miasto zajmuje się inwentaryzacją nośników reklamowych. Dodatkowo Wydział Urbanistyki i Architektury UMP pracuje nad utworzeniem cyfrowej bazy danych, zawierającej informacje o reklamach na terenie całego Poznania.

Uchwała krajobrazowa weszła w życie 5 sierpnia. Natomiast 17 sierpnia upływa termin na ewentualne rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego dotyczące poznańskiej uchwały krajobrazowej.

Czytaj także: Remont trasy kórnickiej. Prace postępują [GALERIA].

Źródło: UMP

Eugeniusz Hnatiuk
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl