„Uchodźcy wojenni” na teatralnej scenie w Bagdadzie. Pokazali to poznańscy aktorzy

Poznański Teatr Biuro Podróży w Bagdadzie na Międzynarodowy Festiwal zaprezentował plenerowy spektakl „Silence. Cisza w Troi”. Sztuka opowiada o losach uchodźców wojennych. Przedstawienie spotkało się z uznaniem krytyków. Byli pod wrażeniem warsztatu poznańskiej grupy.

Przedstawienie grane w plenerze

Początek spektaklu, to perspektywa mieszkańca oblężonego miasta, na które spadają bomby. Na scenie zarysowuje się obraz człowieka niedowierzającego w to co się dzieje. Mimowolnie stał się częścią konfliktu, a w konsekwencji uchodźcą.

Główny problem takiego stanu rzeczy widz, dostrzega jednak z odczuć dzieci. Ogrom śmierci, szczególnie bliskich, głód, przemoc. Tułanie się, którego końca nie widać.

Aktorzy spektakl grają w plenerze. To pozwoliło na zorganizowanie perfekcyjnie oddającej klimat scenografii, jak i użycie przykuwających uwagę rekwizytów. Szczególnie efektownie prezentowało się wykorzystanie ognia. Lalki, które ukazywały wspomniane wcześniej dzieci jako te niepasujące do otaczającego ich świata, wprowadzały kontrast i zdecydowanie przykuwały uwagę. Wszystkiemu towarzyszyła przejmująca muzyka autorstwa Krzysztofa Wiki Nowikowa.

– Jechaliśmy do Bagdadu nie bez obaw. Najtrudniej jest grać spektakl o wojnie dla ludzi, którzy tej wojny doświadczyli bezpośrednio.[…] Obrazy spektaklu i metafory wojny i przemocy zostały przyjęte przez widzów Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Bagdadzie z szacunkiem i uznaniem – opowiada reżyser i dyrektor Teatru Biuro Podróży, Paweł Szkotak.

Recenzje

Spektakl odbił się szerokim echem wśród krytyków i ludzi kultury. Członek Federacji Tłumaczy Irackich, oraz Związku Pisarzy Irackich Abbas’a Azeez’a Ali’ego, w recenzji  o „„Silence”: Cichy krzyk w symfonii chaosu” napisał:  „W ostatniej, druzgocącej scenie cisza nie jest już pusta; jest ciężka od echa utraconego śmiechu i wypełniona krzykiem, który rezonuje długo po opadnięciu kurtyny. To bolesne, konieczne i niezapomniane doświadczenie teatralne, które nie potępia słowami, lecz głębokim, uniwersalnym językiem ludzkiego cierpienia i żywotności.”

Tak natomiast w publikacji „Czytanie obrazu poetyckiego i jego zastosowanie w przestrzeni teatralnej” autor Ali Raheem Obayes opowiada o swoich wrażeniach po obejrzeniu przedstawienia: „[…] Spektakl nie unikał odważnych tematów ani nawiązywania do religijnych tabu. […] Jednocześnie pokazywał obrazy czci i pamięci, przypominające unikalne irackie metafory kulturowe: w jednej ze scen aktor umieszcza kwiat w bucie ofiary- czyn głęboko zakorzeniony w irackich tradycjach oddawania hołdu męczennikom. […] Możemy powiedzieć, że ten spektakl został stworzony przez człowieka, dla człowieka i o człowieku.”

Teatr Biuro Podróży  działa od 35 lat. Na swoim koncie ma 25 autorskich spektakli, w tym 15 plenerowych granych na całym świecie. Dio tego dochodzą liczne nagrody i wyróżnienia. Baghdad International Theater Festival, na którym zagrali poznańscy aktorzy to jedno z najważniejszych wydarzeń teatralnych na całym Bliskim Wschodzie.

Teatr Biuro Podróży wystąpił w Bagdadzie/materiały prasowe

Czytaj także: Co to był za koncert! Królowały światło i mRock

Adam Suwary
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl