Tunel pod torami na Starołęce? Jest dotacja, ale potrzeba znacznie więcej

Poznań otrzymał rządowe dofinansowanie na przebudowę przejazdu kolejowego przy ul. Starołęckiej. Choć wiadomość brzmi optymistycznie, przyznana kwota to jedynie niewielki ułamek kosztów całej inwestycji.

Miasto Poznań otrzymało 14 milionów złotych dotacji z budżetu państwa na przebudowę przejazdu kolejowego na ulicy Starołęckiej. To jeden z najbardziej obciążonych przejazdów w Polsce. Co więcej, według wcześniejszych deklaracji urzędników, zajmuje on szóste miejsce w kraju pod względem natężenia ruchu. Docelowo planuje się budowę tunelu pod torami oraz nowoczesnego węzła przesiadkowego, który połączy ruch tramwajowy, autobusowy i kolejowy.

Szacunkowy koszt całego przedsięwzięcia wynosi około 140 milionów złotych, co oznacza, że obecna dotacja pokrywa zaledwie 10 procent potrzebnej kwoty. Miasto zapowiada dalsze starania o kolejne źródła finansowania. Decyzja o realizacji inwestycji jest podyktowana nie tylko aktualnym ruchem w tym rejonie, ale również planowanym rozwojem sieci kolejowej – m.in. uruchomieniem połączeń pasażerskich na obwodnicy kolejowej Poznania oraz budową linii dużych prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Obecnie ruch komunikacji publicznej w tym miejscu jest rozdzielony – tramwaje i autobusy zatrzymują się po przeciwnych stronach torów, co utrudnia przesiadki. Planowany węzeł ma to zmienić, poprawiając komfort podróżnych i skracając czas przesiadek.

Poznań wnioskował również o dofinansowanie przebudowy przejazdów na ulicach Umultowskiej i Naramowickiej. W tych lokalizacjach wsparcia jednak nie przyznano – mimo że również tam planuje się zwiększenie ruchu kolejowego. Miasto zapowiada dalsze działania, by realizacja inwestycji na Starołęce nie pozostała jedynie na papierze.

Czytaj także: Poznań zyskał 4,3 mln zł na termomodernizację. Pieniądze trafią m.in. na remont Domu Tramwajarza

Erwin Nowak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl