Miasto Poznań współpracuje z Lidlem. Chcą pomagać najbardziej potrzebującym mieszkańcom stolicy Wielkopolski. Jak? Przekazując nadwyżki pieczywa lokalnym organizacjom pozarządowym. To bardzo prosty sposób, który pomaga, ale i ogranicza marnowanie żywności.
W Poznaniu przeprowadzono pilotażowy program, którego celem jest przekazywanie niesprzedanego pieczywa ze sklepów lokalnym organizacjom niosącym pomoc osobom potrzebującym i w kryzysie bezdomności. Akcja rozpoczęła się w lipcu. Oprócz Miasta i sklepów sieci Lidl, biorą w niej udział Stowarzyszenie Pogotowie Społeczne, Stowarzyszenie Monar Markot i Ośrodek dla Bezdomnych nr 1.
– W Poznaniu nie lubimy marnować jedzenia. Dlatego bardzo cieszy mnie wynik tej pilotażowej akcji. Prawie trzy tony pieczywa trafiły do potrzebujących, zamiast do kosza. To doskonały przykład tego, że dobra współpraca dużych firm, samorządu i organizacji pozarządowych przynosi bardzo konkretne efekty. – podkreśla Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Akcja przynosi podwójne korzyści. Przede wszystkim wspiera osoby potrzebujące. Ale przyczynia się także do ograniczenia marnowania żywności. Działania pozwoliły także na zmniejszenie śladu węglowego związanego z utylizacją odpadów.
W ciągu trzech miesięcy udało się zebrać łącznie ponad 2700 kg pieczywa. Jak informuje Miasto Poznań „Cały proces był bardzo efektywny: średnio w każdym sklepie rozdysponowano ok. 50 kg wypieków tygodniowo, co potwierdza wysoką powtarzalność i stabilność przekazywania darowizn.”.
Po sukcesie pilotażowej akcji, Urząd Miasta Poznania oraz Lidl Polska chcą rozszerzyć działanie. Będzie więcej sklepów przekazujących pieczywo i nie tylko na terenie stolicy Wielkopolski.





