Polska kolej została dziś sparaliżowana przez równoczesną awarie kilkunastu stacji sterowania w całej Polsce. Wiceminister cyfryzacji poinformował właśnie o wszczęciu specjalnej procedury w związku z tym zdarzeniem, takiej jak w przypadku cyberataków.
Natychmiast po informacji o sparaliżowaniu polskich kolei pojawiło się pytanie – czy to cyberatak ze strony Rosji lub Białorusi? Koleje wożą masowo uchodźców z Ukrainy. Taki atak teoretycznie mógłby wprowadzać chaos w logistyce pomocy uchodźcom. O cyberataku może świadczyć specjalna procedura o której uruchomieniu poinformował wiceminister cyfryzacji.
W związku z wystąpieniem usterek urządzeń sterowania ruchem kolejowym jeszcze dziś odbędzie się posiedzenie Zespołu ds Incydentów Krytycznych działającego zgodnie z art. 36 ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa.
— Janusz Cieszyński (@jciesz) March 17, 2022
Zespół o którym napisał wiceminister to dokładnie Zespół do spraw Incydentów Krytycznych – Krajowego systemu cyberbezpieczeństwa. Pracom tego zespołu przewodniczy Dyrektor Rządowego Centrum Bezpieczeństwa a sam zespół koordynuje obsługę incydentu. W ustawie czytamy, że zespół ma jeszcze jedno zadanie.
W przypadku incydentu krytycznego, który może spowodować zagrożenie wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym, dotyczącego systemów teleinformatycznych organów administracji publicznej lub systemów teleinformatycznych wchodzących w skład infrastruktury krytycznej, o którym mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych, przygotowuje w zakresie takiego incydentu informacje i wnioski dla ministra właściwego do spraw wewnętrznych i Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Powodem zablokowania nad ranem ruchu kolejowego w Polsce są usterki urządzeń sterowania. Około godziny 4 w sieci kolejowej wystąpiły usterki urządzeń sterowania w kilkunastu lokalnych centrach sterowania odpowiedzialnych za prowadzenie ruchu kolejowego – taki komunikat dziś rano wydało PKP PLK. Niektóre pociągi mają kilkadziesiąt minut opóźnienia, inne nie kursują wcale, a jeszcze inne wysyłane są do miejsc docelowych innymi trasami.
W terenie działa specjalny zespół złożony z przedstawicieli zarządcy infrastruktury i przewoźników, który na bieżąco organizuje ruch pociągów. Na stacjach i przystankach podawane są komunikaty o bieżącej sytuacji. Lokalne centrum sterowania (LCS) to miejsce, z którego pracownicy prowadzą ruch pociągów za pomocą systemów komputerowych na stacjach i linii o długości od kilku do kilkudziesięciu kilometrów.