To był jeden z najtragiczniejszych wypadków kolejowych w 2024 roku w Wielkopolsce

Do wypadku doszło dokładnie rok temu 10 stycznia, na oznakowanym przejeździe kolejowo-drogowym w Budzyniu. To linia kolejowa 354 Poznań – Piła.

10 stycznia zeszłego roku wyładowana blachą ciężarówka wjechała wprost pod nadjeżdżający pociąg Polregio relacji Kołobrzeg – Poznań. Prowadzący go maszynista nie miał szansy na uniknięcie kolizji i wyhamowanie składu. W wyniku zderzenia doszło do zmiażdżenia kabiny maszynisty oraz częściowego wykolejenia pociągu.

W wypadku poważne obrażenia odniosła obsługa pociągu i pasażerowie. Mimo szybko udzielonej pomocy medycznej na miejscu zdarzenia zmarł 63-letni rewizor, a pięć tygodni później w szpitalu, prowadzący pociąg 63-letni maszynista. Tragiczna śmierć dwóch doświadczonych pracowników wywołała duże poruszenie w całym kolejarskim środowisku.

W rocznicę tragedii w piątek 10 stycznia, delegacja Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce odwiedziła miejsca wypadku oraz pochówku zmarłych kolejarzy.

Przedstawiciel związku kilka miesięcy wcześniej, podczas pikiety przed Ministerstwem Infrastruktury, skierowali do szefa tego resortu petycję. Domagają się w piśmie, aby ministerstwo podjęło jak najszybsze działania związane z poprawą bezpieczeństwa na torach.

” W obliczu powtarzających się wypadków śmiertelnych na przejazdach kolejowych, codziennych potrąceń osób postronnych, a także dramatycznych incydentów, które tylko dzięki szczęśliwym zbiegom okoliczności nie przerodziły się w gigantyczne katastrofy, jesteśmy zmuszeni ponownie podkreślić pilną potrzebę zmian prawa i domagać się pilnego podjęcia aktywności resortu infrastruktury w tej materii. To nie jest problem wyłączny kolei, to kwestia społeczna i ogólnonarodowa, która dotyka wszystkich obywateli niezależnie od tego czy korzystają z transportu kolejowego czy nie” – czytam w petycji złożonej do ministerstwa.

Związkowi kolejarze chcą między innymi weryfikacji uczestników ruchu kolejowego, przyspieszenia wdrożenia systemów bezpieczeństwa. Chcą także wdrożenia współodpowiedzialności kolei i dróg za bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych. Domagają się uchwalenia ustawy o czasie pracy maszynistów, a także tego, aby wprowadzić odpowiednie procedury zabezpieczające polską kolej przed atakami sabotażu i dywersji.

Liczba wypadków na torach rośnie

W 2024 roku w wyniku wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych śmierć poniosło trzech pracowników kolei. Dwóch maszynistów oraz rewizor. Od kilku lat liczba wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych niestety wzrasta. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego w 2022 r. było ich 181, w 2023 r. – 189, a do 31 października 2024 r. – 160. To oznacza, że co drugi dzień na przejazdach kolejowo-drogowych dochodzi do poważnych a często wypadków wypadków.

czytaj także: Niebezpieczna zabawa. Odpalali fajerwerki w koszu na śmieci [FILM]

Artur Adamczak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl