PKP PLK podpisało w maju umowę na modernizację tzw. Towarowej Obwodnicy Poznania. Dzięki niej skróci się czas przejazdu z Warszawy do Poznania. Będzie można dojechać z i do stolicy Polski w niewiele ponad dwie godziny. Szczegóły dotyczące modernizacji obwodnicy kolejowej Poznania.
Wartość całego projektu wynosi 1,4 miliarda złotych. Planowany czas realizacji to około 40 miesięcy, z przewidywanym zakończeniem w 2027 roku. Modernizacja obejmie łącznie 70 km torów oraz wymianę ponad 100 rozjazdów. Dzięki temu zwiększy się prędkość na nowej i zmodernizowanej infrastrukturze do 100-120 km/h.
Dotychczas linie miały charakter towarowy, jednak zmiany pozwolą na prowadzenie ruchu aglomeracyjnego.
– W ramach projektu zbudujemy siedem nowych przystanków na obwodnicy północnej oraz zmodernizujemy przystanek Swarzędz Nowa Wieś. Współpraca z miastem i województwem umożliwi również budowę parkingów i punktów przesiadkowych, co ułatwi podróżnym lepsze przesiadki i komunikację pomiędzy różnymi środkami transportu – mówi nam Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Jeśli chodzi o wpływ na przejazdy dalekobieżne, obecnie pociągi pasażerskie jadące z Warszawy do Szczecina muszą zmieniać czoło na stacji Poznań Główny. Istnieją dwie alternatywne trasy – przez Swarzędz, Piątkowo i Kiekrz (północną obwodnicą Poznania) lub przez Franowo i Starołękę – które są obecnie mniej opłacalne ze względu na niskie prędkości. Dzięki modernizacji i poprawie parametrów infrastruktury kolejowej, będzie można skrócić czas przejazdu na trasie Swarzędz-Poznań Franowo-Poznań Starołęka-Poznań Główny, eliminując potrzebę zmiany czoła pociągu.
– Planujemy znaczne skrócenie czasu przejazdu między Warszawą a Poznaniem, który wyniesie około 2 godzin i 15-20 minut. Modernizacja trasy Poznań-Szczecin, z podniesieniem prędkości do 160 km/h, pozwoli na czas przejazdu poniżej dwóch godzin – dodaje nam Wyborski.
Czytaj też: Budowa trzeciego pasa ruchu na A2. Odcinek Poznań Krzesiny – Poznań Wschód