Coraz bliżej święta, a wraz z nimi zapach pierników, błysk choinek i… bożonarodzeniowe reklamy. Chcąc promować się w przestrzeni miejskiej, trzeba stosować się do określonych zasad.
Od 5 sierpnia 2023 roku na terenie całego Poznania obowiązuje uchwała krajobrazowa, która określa zasady i warunki sytuowania tablic oraz urządzeń reklamowych. Powstała po to, by poprawić estetykę miasta. Przepisy pozwalają uporządkować przestrzeń i ograniczyć nadmiar reklam.
Wieszanie banerów reklamowych, w tym również świątecznych, jest niezgodne z obowiązującą uchwałą krajobrazową. Zakaz ten dotyczy głównie nietrwałych i często nieestetycznych reklam wykonanych z tkanin, tekstyliów czy folii z tworzyw sztucznych, które mogą zaburzać ład przestrzenny i wpływać negatywnie na wizerunek miasta.
— Dobre praktyki reklamowe w mieście to nie tylko kwestia estetyki. To także element odpowiedzialności społecznej i ekologicznej oraz przestrzegania prawa. Dbałość o nie przyczynia się do tworzenia bardziej przyjaznej i harmonijnej przestrzeni miejskiej — podkreśla Tobiasz Wichnowski, zastępca Architekta Miasta.
Wsparcie dla przedsiębiorców
Lokalni przedsiębiorcy mogą liczyć na wsparcie w dostosowaniu reklam do wymogów uchwały krajobrazowej. Wydział zapewnia bezpłatne konsultacje i opinie dotyczące zgodności projektów reklamowych z obowiązującymi przepisami, a także udziela informacji o ewentualnych zgodach wymaganych w danej lokalizacji.
Przedsiębiorcy i mieszkańcy mogą również skorzystać z nowoczesnego narzędzia – „Wyszukiwarki do uchwały krajobrazowej”. Umożliwia ono samodzielną weryfikację zgodności planowanej reklamy z obowiązującymi przepisami. Wyszukiwarka dostępna jest TUTAJ.
Świąteczne reklamy tylko zgodnie z przepisami
W okresie świątecznym miasto pozwala na umieszczanie dekoracji, pod warunkiem że nie zawierają elementów reklamowych i wpisują się w estetykę miejskiej przestrzeni. Tymczasowe stanowiska sprzedaży choinek i karpi również są dozwolone, o ile są zgodne z przepisami i zachowują estetyczny wygląd. Unikać należy z kolei banerów, namiotów, ogrodzeń czy flag reklamowych – zaburzają one harmonię krajobrazu. Instalacje tymczasowe, zwłaszcza w pasie drogowym, wymagają zgody zarządcy drogi i dopełnienia formalności budowlanych. Wywieszający reklamy niezgodne z uchwałą krajobrazową musza liczyć się z karą. Ta będzie będzie naliczana za każdy dzień, w którym niezgodna z przepisami reklama będzie wisieć.
Czytaj także: W centrum miasta sprzedaje ciastka. Poruszająca akcja młodego sportowca