Ruszają prace związane z budową łuku tramwajowego na ul. 27 Grudnia

Budowa łuku dla tramwajów umożliwi skręt z ul. 27 Grudnia w ul. Mielżyńskiego. 3 lutego budowlańcy zajmą część jezdni i chodnika przy Okrąglaku. Prace zostały zaplanowane tak, by nie było konieczności zmian w trasach przejeżdżających tam tramwajów.

Projektowanie skrętu dla tramwajów było nie małym wyzwaniem. Największy nacisk trzeba było położyć na to, aby przejeżdżające kilkunastotonowe pojazdy nie spowodowały żadnych problemów z konstrukcją budynku.

– Wewnątrz budynku oraz piwnic zamontowane zostały czujniki sejsmograficzne do rejestrowania drgań oraz wstrząsów, które mogą oddziaływać na budynek. System rejestruje dane w czasie rzeczywistym, a zaawansowane algorytmy analizują zebrane informacje, co pozwala na natychmiastowe reagowanie w przypadku wykrycia niepokojących zmian. W połączeniu z monitoringiem wizualnym i analizami eksperckimi, takie rozwiązania stanowią kompleksowe podejście do ochrony konstrukcji budynku – informują urzędnicy.

Ochrona przed drganiami

Budowa łuku wymaga rozebrania piwnic kolidujących z inwestycją. Według projektu konstrukcja budynku będzie zabezpieczona ścianą oporową, która odseparuje go od rozebranej części piwnic. Całkowita rozbiórka stropu nad piwnicą i odcięcie ścian przylegających do zasadniczej bryły budynku ochroni Okrąglak przed drganiami torowiska. Specjaliści z Politechniki Krakowskiej wykonali stosowne ekspertyzy i pozytywnie ocenili zaprojektowane rozwiązania

– Płyta torowa nowego łuku tramwajowego posadowiona zostanie na macie wibroizolacyjnej, co pozwoli spełnić wymagania w zakresie komfortu dla ludzi przebywających w budynku zgodnie z normą. Ostatnim etapem będzie przełożenie sieci trakcyjnej i roboty wykończeniowe przy Okrąglaku – informują urzędnicy.

Jeden łuk, wiele możliwości

Łuk przy Okrąglaku to gabarytowo niewielki, ale bardzo istotny fragment sieci tramwajowej w Poznaniu. Umożliwi relację skrętną w prawo dla tramwajów jadących z ul. 27 Grudnia. Będą mogły kontynuować jazdę nie tylko przez ul. Fredry – w kierunku mostu Teatralnego lub przez ul. Gwarną – w kierunku ulicy Św. Marcin, ale także zyskają możliwość kursów w kierunku Garbar.

– Każda taka inwestycja przyczynia się do zwiększenia elastyczności sieci tramwajowej – wskazuje Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. – Przykładem może być łuk umożliwiający skręt tramwajów w prawo z ulicy Towarowej. Dzięki niemu można było wytyczyć zupełnie nową trasę dla linii numer 5 i 17, rozszerzając ofertę transportową dla mieszkańców – dodaje.

Założenia koncepcyjne tramwajowego skrętu przy Okrąglaku są takie, aby sieć torowa w centrum była bardziej „elastyczna”. Nawet jeśli tymczasowo nie będzie możliwości przejazdu tramwajów z Garbar i centrum w kierunku mostu Teatralnego lub Kaponiery, będzie możliwość przekierowania ruchu z ul. 27 Grudnia w stronę Garbar i dalej.

Ostatni element ważnego węzła

Prace przy budowie skrętu tramwajowego przy Okrąglaku, to ostatni element inwestycji w ramach Programu Centrum. Pierwotnie węzeł miał zostać rozbudowany podczas robót na ul. 27 Grudnia, jednak prace odłożono w czasie z uwagi na wątpliwości właściciela Okrąglaka. Miasto po wyroku sądu zawarło z nim ugodę i wypłaciło odszkodowanie. Na mocy tego porozumienia, część piwnic budowlańcy mogą zasypią. Miasto po podpisaniu ugody i uzyskania prawa do dysponowania nieruchomością, przeprowadziło niezbędne procedury administracyjne, m.in. pozyskało pozwolenie Miejskiego Konserwatora Zabytków. 

Artur Adamczak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl