Most Chrobrego wymaga już remontu. Ta jedna z najważniejszych przepraw przez Wartę jest w na tyle złym stanie technicznym, że trzeba będzie ją rozebrać i wybudować na nowo. Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiła właśnie przetarg, w którym wyłoni wykonawcę robót budowlanych.
O tym, że prace potrwają około trzy lata i zostaną podzielone na etapy, by wynikające z nich utrudnienia były możliwie najmniej dotkliwe, poinformował Marcin Gołek, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. Prace mają rozpocząć się na jesień tego roku.
– Zakładamy, że do tego czasu będzie już przejezdny nowy wiadukt w ul. Golęcińskiej oraz wymieniona zostanie nawierzchnia na południowej nitce ul. Warszawskiej. Jesienią chcemy również udostępnić wiadukt w ciągu ul. Lutyckiej oraz zakończyć prace prowadzone obecnie na ul. Hetmańskiej nad ul. Wagrowską. Bardzo istotna jest dostępność otwartych już, a sąsiadujących z mostem Chrobrego, mostów Berdychowskich – poinformował.
Jak przebiegnie remont?
Przebudowa mostu rozpocznie się od zamknięcia i rozbiórki północnej nitki, która znajduje się w gorszym stanie technicznym. Na czas tych prac cały ruch zostanie skierowany na południową część przeprawy. Gdy nowa konstrukcja północnej nitki będzie gotowa, kierowcy przeniosą się na nią, a ekipy budowlane zajmą się modernizacją południowej części mostu. W międzyczasie prowadzone będą także inne prace objęte zakresem inwestycji. Po zakończeniu remontu kierowcy nadal będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdą stronę.
Most Chrobrego powstał w latach 60. XX wieku, a ostatni kapitalny remont przeszedł w 1989 r. Teraz most wymaga już pilnych prac modernizacyjnych. Ekspertyza techniczna wykazała poważne problemy konstrukcyjne, w tym nieszczelności izolacji pod chodnikami, brak skutecznego odwodnienia oraz zaawansowane uszkodzenia spowodowane korozją. Nieszczelności w dylatacjach przyczyniły się do przecieków (które mogły wpłynąć na osłabienie nośności obiektu). Ostateczną decyzję o konieczności przebudowy potwierdziła najnowsza analiza ekspertów z Politechniki Poznańskiej, sporządzona w grudniu 2024 r.
– Nie chcemy ryzykować, że most będzie trzeba nagle zamknąć. Według ekspertyzy jego leciwość to rok, może dwa lata. Wolimy więc szybciej rozpocząć remont i uniknąć zaskoczeń. Chcemy przeprowadzić remont możliwie jak najszybciej, żeby niedogodności dla poznaniaków były jak najmniejsze – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
Modernizacja mostu przedłuży jego żywotność, a jednocześnie poprawi bezpieczeństwo użytkowników. Przebudowa obejmie nie tylko samą przeprawę, ale również zmiany w układzie drogowym – poszerzone zostaną dojazdy, a ulice Estkowskiego i Wyszyńskiego zyskają nową infrastrukturę. Prace obejmą również skrzyżowania z ulicami Chwaliszewo, Panny Marii i Wieżową. W ramach inwestycji powstaną nowe chodniki, drogi rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe.



Co jeszcze się zmieni?
W pobliżu Katedry powstanie nowoczesny przystanek tramwajowo-autobusowy. W tym miejscu autobusy będą mogły poruszać się po torowisku. Nowa infrastruktura obejmie także tablice informacji pasażerskiej, biletomat, wiaty oraz ławki, a także udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, w tym system oznaczeń fakturowych nawierzchni.
Piesi zyskają wygodniejsze przejście, które zlikwiduje konieczność schodzenia do przejścia podziemnego przy skrzyżowaniu ulic Wyszyńskiego, Wieżowej i Ostrów Tumski. Inwestycja przewiduje budowę naziemnego przejścia dla pieszych z równoczesnym przejazdem rowerowym, zastępującego istniejące zejścia z przystanków tramwajowych. Równocześnie zachowana zostanie komunikacja pod jezdnią w rejonie ul. Wyszyńskiego. Na moście, po obu stronach, pojawią się drogi rowerowe i chodniki, które będą połączone z już istniejącą infrastrukturą przy ul. Estkowskiego. W obrębie skrzyżowania Estkowskiego i Chwaliszewo zainstalowane zostaną liczniki rowerowe. Na ul. Wyszyńskiego powstanie także ciąg pieszo-rowerowy. W ramach projektu powstanie pięć miejsc odpoczynku z ławkami, koszami na śmieci i stojakami rowerowymi.
Wykonawca zajmie się także pracami związanymi z odwodnieniem drogowym, oświetleniem, sygnalizacją świetlną oraz zagospodarowaniem zieleni. Ponadto, zgodnie z zaleceniami spółki Aquanet, przebuduje sieć wodociągową.
Czytaj także: Pierwsza taka fabryka w Polsce. Wytwórnia sztucznej inteligencji powstanie w Poznaniu