Materiał partnera

Rok na budowie w pigułce

Ależ się pozmieniało! Wielu poznaniankom i poznaniakom 2024 rok minął jak jeden dzień. Na budowie czas też bardzo szybko płynie, a efekty prac najlepiej świadczą o tym, jak wiele w ciągu roku działo się w naszym mieście.

Budowa nowej szkoły, przebudowa starej. Dla kierowców równe jezdnie oraz wiadukty, dla pieszych i rowerzystów chodniki, drogi i mosty pieszo-rowerowe. Dla młodzieży hala gimnastyczna przy liceum, dla seniorów – odnowiony DPS. Dla wielbicieli sportów wodnych pływalnia, a dla miłośników wypieków – centrum kształcenia przyszłych piekarzy.

2024 r. upłynął pod znakiem wielu różnorodnych inwestycji. Mury rosły jak na drożdżach, a kolejne metry jezdni, dróg rowerowych i chodników pokrywane były nową nawierzchnią. Do tego rośliny i mała architektura. Co działo się w 2024 r. na poznańskich budowach?

Zima nie straszna

–  Styczeń w życiu osobistym to często miesiąc wyzwań wynikających z postanowień noworocznych. W Poznaniu mijający 2024 r. także rozpoczął się dużym projektem – budową wiaduktów w ciągu ul. Lutyckiej i Golęcińskiej. To wyczekiwana inwestycja, dzięki której zamknięte szlabany na przejazdach kolejowych nie będą już codziennością mieszkańców Strzeszyna i Podolan. W tej części Poznania przybywa nowych mieszkańców, dlatego dla najmłodszych powstaje nowa szkoła. Pod koniec stycznia 2024 r. na placu budowy wmurowaliśmy symboliczną kapsułę czasu. Z miesiąca na miesiąc obserwowaliśmy, jak rosną kolejne mury i kondygnacje. Teraz już widzimy przemyślaną, praktyczną bryłę szkoły. Projektanci kształtem budynku naturalnie wydzielili strefy dla dzieci młodszych, starszych i najstarszych – mówi Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Nowoczesna szkoła powstaje na działce w rejonie ulic Fieldorfa, Rostworowskiego i Karskiego. To największa obecnie inwestycja oświatowa w Poznaniu. W budynku przewidziano miejsce na 40 oddziałów szkolno-przedszkolnych, dopełnieniem będzie odpowiednie zagospodarowanie przyszkolnego terenu, planowane są m.in. boiska sportowe i place zabaw.

Drugą ważną inwestycją w północno-zachodniej części Poznania są wiadukty nad torami kolejowymi. W styczniu 2024 r. prace dopiero się rozpoczynały, dziś w rejonie ul. Golęcińskiej i Lutyckiej jest wielki plac budowy. Gotowe są przyczółki wiaduktów, a w grudniu pojawiły się tam stalowe belki, które stanowić będą podstawę konstrukcji wiaduktów.

Wśród zadań realizowanych przez spółkę Poznańskie Inwestycje Miejskie były również mniejsze, o znaczeniu lokalnym. W lutym ruszyła przebudowa ulic Stefańskiego i Kwiatkowskiego na Świerczewie. Dziś ul. Stefańskiego nie jest już drogą gruntową, mieszkańcy poruszają się nową pieszo-jezdnią o nawierzchni przepuszczalnej. Z kolei na ul. Kwiatkowskiego do dyspozycji kierowców jest jezdnia z nową nawierzchnią, a piesi korzystają z chodników po obu stronach ulicy.

Luty był również miesiącem, w którym na Stary Rynek wrócili stali „mieszkańcy”. Mowa o figurce Bamberki oraz o kacie w stroju rycerza, czyli popularnym pręgierzu. Po fachowej renowacji znów chętnie pozują do zdjęć z poznaniakami i turystami.

Pracowita wiosna

Po zimie działo się równie dużo na budowach, mogliśmy obserwować, jak np. pięknieje budynek Szkoły Podstawowej nr 68 z Oddziałami lntegracyjnymi i Specjalnymi na Piątkowie. Przeszedł gruntowną przebudowę, dzięki której obecny rok szkolny uczniowie rozpoczęli w całkowicie odnowionych wnętrzach. Zmieniło się tam właściwie wszystko: okna, wejście, sale, łazienki i pozostałe pomieszczenia. Elewacja przeszła termomodernizację, a dach zyskał nowe pokrycie, rynny i instalację odgromową. Konieczna była wymiana instalacji wewnętrznych, m.in. centralnego ogrzewania. Na zewnątrz dzieci mają nowy plac zabaw oraz ogród zmysłów: słuchu, węchu, wzroku, dotyku.

Wiosną rozpoczął się kolejny etap prac w Domu Pomocy Społecznej przy ul. Ugory – modernizacja instalacji wewnętrznych i odświeżenie pomieszczeń w głównym budynku. Równolegle na zewnątrz kontynuowane były roboty elewacyjne, przywracające blask temu nadwarciańskiemu przykładowi architektury modernizmu.

Równolegle można było zobaczyć ul. Architektów w nowej odsłonie. Wcześniej nawierzchnia nie była komfortowa, brakowało chodników i oświetlenia. Po przebudowie na odcinku między ul. Starogardzką a Pniewską mieszkańcy mają do dyspozycji równą nawierzchnię drogi i chodniki. Wybudowano też dwa wyniesione skrzyżowania i zatoki postojowe.

W kwietniu pewien widok uradował rowerzystów. Rozpoczęło się układanie nawierzchni na nowej drodze rowerowej wzdłuż ulic Estkowskiego, Małe Garbary, Wolnica i Solnej. Dziś do dyspozycji mają ok. półtora kilometra komfortowej drogi rowerowej, do której dostosowane zostały także okoliczne skrzyżowania. Wzdłuż trasy biegnie także komfortowy chodnik. Zbudowane bądź przebudowane zostały również przejazdy rowerowe i przejścia dla pieszych. Przy drodze rowerowej pojawiła się nowa zieleń, w tym drzewa, krzewy i trawniki.

Jednym z ciekawszych widoków na budowie była… barka. Przypłynęła Wartą, by wspomóc realizację pieszo-rowerowych mostów Berdychowskich. Barkę wykorzystano do montażu podpór w nurcie Warty. Co ważne, dziś już tych podpór nie zobaczymy – miały charakter tymczasowy, umożliwiły posadowienie kluczowych elementów konstrukcyjnych. Po wypełnieniu swojej roli podpory zostały zdemontowane. Konstrukcja pieszo-rowerowych mostów opiera się dziś wyłącznie na przyczółkach, co nadaje im lekkości i unikatowego wyglądu. Mosty łączą Stare Miasto z Ostrowem Tumskim i dalej z terenami Politechniki i Maltą. Kolejnej wiosny – w 2025 r. – będą już gotowe!

Letnie nowości

Latem gotowy był już budynek zaplecza sportowego na terenie Ogrodu Jordanowskiego nr 1 na przy ul. Solnej. W środku zainstalowane zostały urządzenia sanitarne: prysznice, umywalki, toalety. Przewidziano tam też miejsce na szatnię, świetlicę i magazyn. Na zewnątrz wybudowany został podjazd dla osób poruszających się na wózkach oraz chodnik prowadzący do budynku.

W lipcu rozpoczęła się kolejna rowerowa inwestycja, tym razem na ul. Dmowskiego. Wygodna droga rowerowa z chodnikiem budowa jest między ul. Krauthofera a ul. Miedzianą na Górczynie. Wcześniej jednak pojawiła się na łazarskim odcinku ul. Dmowskiego – od ul. Potockiej do ul. Hetmańskiej. Celem wszystkich etapów tego zadania jest usprawnienie i poprawa bezpieczeństwa ruchu rowerowego pomiędzy Łazarzem a Górczynem.

Niektóre budowy muszą rozpocząć się od wyburzeń. Tak było latem przy ul. Taborowej, gdzie w miejscu starej hali Olimpia powstaje nowoczesny obiekt, do którego blisko będą mieli mieszkańcy Grunwaldu, Łazarza i Jeżyc. Pływalnia będzie mogła być wykorzystywana nie tylko w codziennej rekreacji, ale też m.in. do organizacji lokalnych imprez pływackich i nauki pływania. Użytkownicy będą mogli korzystać z sali rehabilitacji i fitness, sauny, pomieszczeń odnowy biologicznej i kawiarni. Przewidziano także stosowne zaplecze. Swoje przestrzenie będzie miała administracja obiektu, instruktorzy, trenerzy i służby medyczne.

W lipcu pojawiła się symboliczna wiecha na budowie Branżowego Centrum Umiejętności w dziedzinie piekarstwa przy Zespole Szkół Przemysłu Spożywczego na Winogradach.

Dziś całość jest już niemal gotowa. Budynek składa się z trzech brył o różnej wysokości. W pierwszej, parterowej części jest pracownia piekarnicza z pomieszczeniami magazynowymi i technicznymi. W dwukondygnacyjnej pokoje administracyjne, węzeł sanitarny i sale szkoleniowe. Najwyższa, trzykondygnacyjna bryła ze schodami i windą pełni funkcję łącznika z wszystkimi kondygnacjami istniejącej szkoły. Ważnym założeniem całej inwestycji było uwzględnienie rozwiązań ekologicznych, m.in. instalacji fotowoltaicznej i zbiornika retencyjnego. Nowa placówka szkoleniowa umożliwi kształcenie w zawodzie piekarza.  

Jesienne ostatnie szlify

I znów przyszła jesień – to dobry czas na realizację np. prac wykończeniowych w budynkach. Tak było się w powstającej hali sportowej przy XX Liceum Ogólnokształcącym na os. Wichrowe Wzgórze. Będzie tam pełnowymiarowe boisko do koszykówki i siatkówki oraz trybuny. Między nową halą a starą częścią szkoły wybudowany został łącznik, zmienia się też otoczenie zewnętrze.

Jesienią mogliśmy obserwować zmierzającą ku końcowi budowę drogi rowerowej w rejonie ul. Strzeleckiej i Królowej Jadwigi. To element głównej trasy, która – zgodnie z Programem Rowerowym Miasta Poznania – połączy centrum z rejonem Szczepankowa. Drogi powstały po obu stronach ul. Królowej Jadwigi, między mostem a ulicami Strzelecką i Droga Dębińska, a także na odcinkach ul. Strzeleckiej i Kazimierza Wielkiego oraz w parku im. T. Mazowieckiego.

Z myślą o pieszych i rowerzystach powstało też połączenie przystanku PST Słowiańska z parkiem im. A. Wodziczki. Droga rowerowa i chodnik powstały w pasie pomiędzy jezdnią ul. Księcia Mieszka I i torowiskiem tramwajowym. Trasa kończy się na wlocie do parku im. Adama Wodziczki – w miejscu, gdzie w kolejnych krokach planowana jest kładka rowerowa prowadząca cyklistów nad Bogdanką. Nowy odcinek ułatwi rowerzystom m.in. dojazd do popularnych terenów zielonych, gdyż trasą wzdłuż Bogdanki w parku można dotrzeć na Sołacz, a następnie nad Rusałkę, Strzeszynek i Kiekrz.

To tylko przykłady zadań, które były realizowane pod nadzorem spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. Przyszły rok zapowiada się równie pracowicie. Jedne inwestycje będą zmierzały do końca, a inne dopiero się rozpoczną. Wszystkie zadania, które zostały nam powierzone realizujemy z pełnym zaangażowaniem, tak aby mieszkankom i mieszkańcom żyło się wygodniej i byli dumni z naszego wspólnego domu – Poznania.

Więcej informacji : TUTAJ

fot. źródło: PIM

Materiał Partnera
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl