Rekordowy rok dla największego pracodawcy w regionie. Następne lata mogą być jednak chude

Prawie 275 tys. samochodów zostało wyprodukowanych w fabrykach Volkswagen Poznań w 2024 r. To rekordowy wynik w ponad 30 letniej historii spółki.

Produkcja samochodów ponownie wzrosła

Licząc rok do roku udało się zwiększyć produkcję samochodów o około 25 tysięcy, z 250 tys. w 2023 r. do 275 tys. w 2024r. Największy wzrost odnotowano w przypadku sztandarowego modelu Caddy. W ubiegłym roku z taśm produkcyjnych zakładu w poznańskim Antoninku zjechało ponad 114 tysięcy tych pojazdów, podczas gdy w 2023 roku liczba ta wyniosła około 86,5 tysiąca.

Zakład we Wrześni osiągnął najwyższy roczny wynik w historii, przekraczając w minionym roku liczbę 103 tys. wyprodukowanych pojazdów. Wzrost dotyczy modelu Crafter, którego nową wersję wdrożono do produkcji w czerwcu 2024 r. Jest on obecnie jednym z najnowocześniejszych samochodów dostawczych w swoim segmencie. W zeszłym roku wyprodukowano łącznie ok. 75 tys. tego modelu w różnych wersjach, w tym kempingowej Grand California. Pozostały wolumen przypada na bliźniaczy model MAN TGE.

– Z ogromną satysfakcją i dumą patrzymy na nasze zeszłoroczne osiągnięcia produkcyjne. Szczególnie cieszy nas fakt, że produkcja aut w naszym zakładzie odbywa się w sposób zrównoważony, z największą troską o środowisko. W zeszłym roku po raz pierwszy udało nam się osiągnąć niezależność energetyczną, dzięki naszej przyzakładowej farmie fotowoltaicznej. Dodatkowo, od 2018 roku zmniejszyliśmy zużycie wody o 45% na każdy wyprodukowany we Wrześni samochód, co jeszcze wyraźniej podkreśla nasze zaangażowanie w ochronę zasobów naturalnych – mówi Dr Thomas Kreuzinger-Janik, dyrektor zakładu we Wrześni.

W zeszłym roku liczba wszystkich samochodów powstałych w ponad 30 letniej historii Volkswagen Poznań przekroczyła 4,5 miliona samochodów.

Bardzo dobre wyniki odnotowano też w przypadku Odlewni. Obecnie w zakładach na poznańskiej Wildzie powstają podzespoły do samochodów różnych marek grupy VW, m. in. wszystkich modeli z elektrycznej rodziny ID. W ubiegłym roku powstało tam ponad 4,3 mln komponentów, co jest wynikiem o ok. 300 tys. lepszym niż sprzed dwóch lat.

Kolejne lata mogą być chude

– Widzimy zmniejszające się zapotrzebowanie rynku, które doprowadzi do zmniejszenia wielkości produkcji w nadchodzących latach, zwłaszcza w zakładzie w Poznaniu. W związku z tym kluczowe będzie, aby wszystkie strony, w tym strona społeczna, ściśle ze sobą współpracowały i rozumiały sytuację, w jakiej się znajdujemy – informuje Stefanie Hegels prezes Zarządu Volkswagen Poznań.

Nie wykluczone więc, że nastąpi redukcja zatrudnienia. Już teraz władze Volkswagen Poznań zaznaczają, że mogą paść propozycje dla tych którzy obecnie pracują w zakładzie. Aby zachować miejsce pracy będą musieli się przekwalifikować.

czytaj także: Jakie oszczędności i jaki kredyt dają szansę na mieszkanie w Poznaniu?

Artur Adamczak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl