W przyszłym roku ceny biletów na komunikacje miejską mogą pójść w górę

Według projektu, który zostanie przedstawiony radnym i gminom ościennym, od 1 września 2025 roku mają zmienić się stawki za przejazdy autobusami i tramwajami. Jednak mieszkańcy Poznania (a także 19 gmin współpracujących z Zarządem Transportu Miejskiego), którzy rozliczają podatki w swoim miejscu zamieszkania, będą płacić za sieciówki tyle samo, co dziś. Nie zmieni się też cena biletów specjalnych – dla seniorów i uczniów.

Jak informuje Zarząd Transportu Miejskiego podstawą propozycji nowej taryfy biletowej są stale rosnące koszty funkcjonowania komunikacji. Została ona już przekazana do opiniowania gminom tworzącym z Poznaniem wspólny system komunikacji. 4 listopada trafi na Komisję Transportu rady miasta. To radni na jednej z grudniowych sesji zdecydują o terminie wejścia w życie uchwały oraz o ostatecznym jej kształcie.

Lata 2020-24: wzrost inflacji 40 proc. – wzrost cen biletów ZTM 0 proc.

– Obecna taryfa biletowa obowiązuje od 1 lipca 2020 roku. Przez ponad 4 lata gwałtownie wzrastały ceny (m.in. energii i paliw), a inflacja skumulowana wyniosła w tym okresie ponad 40 proc. Jednocześnie znacząco wzrosły wynagrodzenia – od 2020 r. minimalna płaca wzrosła o 65 proc., średnia o 53 proc., a mediana wynagrodzeń o 38 proc – informuje Bartosz Trzebiatowski, rzecznik prasowy ZTM.

Dodaje, że te czynniki miały bezpośredni wpływ na poważny wzrost kosztów przewozów ZTM. W 2020 roku wynosiło one około 420 mln zł. w 2024 roku ponad 750 mln zł.

W tym samym czasie z powodu pandemii COVID-19 i braku wsparcia centralnego dla komunikacji zbiorowej, doszło do drastycznego spadku dochodów ze sprzedaży biletów. Ze 179 mln w 2019 r. spadły one poniżej 150 mln zł w latach 2020-2021. W latach 2022-2023 nastąpiła poprawa wyników sprzedaży: planowane dochody powinny w 2024 r. przekroczyć 220 mln zł. Wciąż jednak różnica pomiędzy wzrostem kosztów organizacji komunikacji (330 mln zł w latach 2020-24), a wzrostem dochodów ze sprzedaży biletów (o 41 mln zł w latach 2019-24, jeśli plan na ten rok zostanie wykonany) jest gigantyczna. Co gorsza, dysproporcja między kosztami a dochodami szybko rośnie.

– Poznań wciąż chce rozwijać i rozbudowywać system transportu publicznego, podnosząc jego standard. Tworzyć postulowane przez mieszkańców nowe połączenia autobusowe w rejonach intensywnej zabudowy mieszkaniowej. Biorąc pod uwagę szybko rosnące koszty, nie jest to możliwe bez wprowadzenia zmian w taryfie w celu zwiększenia wpływów ze sprzedaży biletów – dodaje Trzebiatowski.

Bilety Metropolitalne pozostają bez zmian – ukłon dla osób płacących podatki 

Ci, którzy płacą podatek PIT na rzecz Poznania lub jednej z 19 gmin współtworzących z Miastem transport w aglomeracji (Czerwonak, Dopiewo, Duszniki, Kaźmierz, Kleszczewo, Komorniki, Kostrzyn, Kórnik, Luboń, Mosina, Murowana Goślina, Pobiedziska, Puszczykowo, Rokietnica, Suchy Las, Swarzędz, Szamotuły, Tarnowo Podgórne, Zaniemyśl), mogą korzystać z tańszych okresowych biletów specjalnych, w tym z najbardziej popularnego Biletu Metropolitalnego.

Dziś cena Biletu Metropolitalnego na strefę A na 30 dni wynosi 119 zł. Jest niższa aż o 30 złotych od podobnego biletu bez ulgi metropolitalnej (149 zł).

W nowej taryfie premia dla osób lojalnie płacących PIT lokalnie ma być jeszcze większa. Ceny biletów okresowych dla pasażerów rozliczających podatki na rzecz Poznania oraz gmin pozostających w systemie ZTM mają pozostać bez zmian. Natomiast cenę biletów okresowych dla osób niekorzystających z ulgi metropolitalnej planuje się podnieść o ok. 33%.

Więcej szczegółów o proponowanej wzroście cen biletów przeczytamy tutaj.

czytaj także: Kierowcy zapłacą za przejazd wielkopolskimi ekspresówkami. Nie wszyscy

Artur Adamczak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl