O prawdziwym szczęściu mogą mówić podróżni, którzy nigdy nie doświadczyli opóźnienia pociągu. Te mają być bardziej punktualne, bo kolejarze odpowiednio przygotowali się do zimy.
O prawdziwym wyzwaniu mówią służby techniczne PKP Polskich Linii Kolejowych S.A, przygotowujące się do zimy. Ich zdaniem jednak, dzięki blisko 270 specjalistycznym pojazdom do odśnieżania torów i rozjazdów nad śnieżycami i mrozami da się zapanować. To jednak nie wszystko. PKP PLK dysponuje też stałym monitoringiem oraz ponad 180 zespołom gotowymi do szybkiego usuwania awarii
– Przed nadejściem zimy dokonaliśmy kontroli stanu technicznego infrastruktury kolejowej. W ramach przygotowań zrealizowano niezbędne naprawy, usunięto drzewa zagrażające upadkiem na tor lub sieć trakcyjną, a także dokonano przeglądów i konserwacji sprzętu odśnieżającego oraz urządzeń elektrycznego ogrzewania rozjazdów kolejowych. Ponadto, na odcinkach szczególnie narażonych na tworzenie się zasp śnieżnych, tj. ponad 800 km torów zostało osłoniętych specjalnymi zasłonami żywopłotami, parkanami i przenośnymi zasłonami – informuje Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
W sumie ekipy kolejarzy dysponują ponad tysiącem maszyn. To m.in. wózki motorowe i pociągi robocze do wywozu śniegu, a także samochody i ładowarki. Te wspomagać będzie w razie czego 66 pociągów sieciowych PGE Energetyka Kolejowa S.A., do napraw sieci trakcyjnej oraz przewodów jezdnych.
By walczyć z mrozem i lodem ponad 21 tys. rozjazdów wyposażono w urządzenia elektrycznego ogrzewania, służące do wytapiania śniegu lub lodu. Wszystkie rozjazdy kolejowe smarowane są też preparatami zabezpieczającymi części trące przed przymarzaniem.
– 2,7 tys. km sieci trakcyjnej na głównych trasach zabezpieczane jest preparatem przeciwoblodzeniowym zmniejszającym przyczepność lodu do przewodów, zapobiegając awariom i zakłóceniom w ruchu pociągów – informuje Karol Jakubowski i zapewnia, że przez 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę działa też Centrum Wsparcia Klienta. To ma zapewnić jak najlepszą obsługę pasażerów, gdyby jednak trzeba było np. zorganizować komunikację zastępcza.