Zarząd Transportu Miejskiego przekazał dane za pierwszy kwartał tego roku. Wynika z niego, że punktualność poznańskich autobusów jest poniżej 80 proc. Powodem są m.in.: trwające remonty w centrum Poznania i na trasie PST.
Remonty i problemy kadrowe a punktualność autobusów
Remonty w Poznaniu i braki kadrowe przewoźnika to główne przyczyny mniejszej punktualności poznańskich autobusów. Tak wynika z danych przekazanych dla PAP przez ZTM. W marcu autobusy najmniej punktualnej linii jeździły z punktualnością przekraczającą 56 proc. Ponad 3 proc. kursów autobusów nie wykonano w pierwszym kwartale 2023 roku.
Punktualność i pewność kursów ma wzrosnąć od 13 maja. Wówczas tramwaje wrócą do centrum miasta, a także na wyremontowaną trasę Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. W 2022 roku punktualność komunikacji zbiorowej w Poznaniu wynosiła na liniach miejskich ogółem 82,93 proc. 86,68 proc. dla linii tramwajowych i 80,53 proc. dla linii autobusowych.
Bartosz Trzebiatowski, rzecznik ZTM powiedział PAP, że „w pierwszym kwartale 2023 r. na liniach autobusowych nie wykonano 3,09 proc. kursów. Wskaźnik ten jest gorszy od wskaźnika za cały miniony rok – 2,86 proc. Od ferii zimowych 2023 r. na autobusowych liniach miejskich obowiązuje mniejsza częstotliwość kursowania. To ma wpływ na mniejszą liczbę niewykonanych kursów”.
Spółka MPK Poznań cały czas szuka kierowców autobusów i motorniczych. Poza problemami kadrowymi najczęstszą przyczyną braku wykonania kursu są zdarzenia nagłe takie jak awarie i kolizje.
Wpływ na wskaźniki punktualności linii autobusowych ma m.in. zatłoczenie komunikacyjne, a dla linii tramwajowych brak remontowanych tras tramwajowych i duże obciążenie pozostałej części sieci. Najbardziej obciążone węzły to: Most Dworcowy, Rondo Starołęka, Rondo Rataje czy Rondo Śródka.
Najmniej punktualne linie
W marcu 2023 roku były to linie autobusowe:
- 168 Poznań Główny – Strzeszyn PKM (średnia punktualność 56,64 proc)
- 169 os. Kopernika – os. Sobieskiego (średnia punktualność 60,71 proc)
- 184, 174, 193 (średnia punktualność 60,71 proc.)
Najmniej punktualną linią tramwajową była linia nr 12 Połabska – Starołęka PKM (średnia punktualność 68,77 proc.).
– Mamy nadzieję, że wraz z otwieraniem kolejnych tras tramwajowych nie tylko poprawi się punktualność w transporcie zbiorowym, ale także będzie to miało wpływ na zmniejszenie problemu wypadających kursów – przekazał PAP Trzebiatowski i dodał, że na jakość transportu zbiorowego niebagatelny wpływ ma trudna kondycja finansowa samorządów.
Czytaj też: Zrzekł się mandatu radnego. Dołączył do zarządu Warty Poznań