Aplikacja podpowie, jak przygotować się do operacji i rehabilitować

Szpital Kliniczny im. Heliodora Święcickiego w Poznaniu wprowadza innowacyjne wsparcie technologiczne dla pacjentów poddawanych endoprotezoplastyce biodra. Osoby zakwalifikowane do operacji otrzymają darmową aplikację, a w niej szczegółowe instrukcje dotyczące przygotowania do zabiegu i rekonwalescencji po nim.

To zupełnie nowe rozwiązanie. Ma sprawić, że pacjenci będą lepiej przygotowani do zabiegu, a także sprawniej przejdą proces powrotu do zdrowia. Przed operacją otrzymają m.in. wskazówki dot. niezbędnych badań, zalecenia dla rodziny, informacje o żywieniu i fizjoterapii oraz wsparcie psychologa. Nowatorskie rozwiązanie ma zmniejszyć liczbę odwołanych zabiegów i ograniczyć ryzyko powikłań.

Polmedi Group we współpracy z SiDLY realizuje projekt wspierający pacjentów Oddziału Ortopedii i Traumatologii Narządu Ruchu w Szpitalu Klinicznym im. Heliodora Święcickiego w Poznaniu. Inicjatywa obejmuje zarówno osoby przygotowujące się do endoprotezoplastyki biodra, jak i pacjentów po operacji. Dzięki wykorzystaniu narzędzi cyfrowych i opasek telemedycznych możliwe jest monitorowanie przebiegu prehabilitacji oraz rehabilitacji. Projekt finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu „Inkubator Innowacji Społecznych Wielkich Jutra Dostępność+”.

Pacjenci dostaną darmową aplikację

Częścią systemu jest aplikacja iWound. Będzie ona darmowo udostępniana pacjentom oddziału ortopedii.

– W lutym br. wdrożymy nasze rozwiązanie w Szpitalu Klinicznym im. Heliodora Święcickiego w Poznaniu. Pacjenci, którzy będą z niego korzystać, zyskają m.in. automatyczne potwierdzanie daty zabiegu, a następnie przypomnienie o nim. Za pośrednictwem aplikacji iWound będą otrzymywać ważne informacje przed operacją i cykliczne zadania do wykonania w ramach prehabilitacji. Mogą to być ćwiczenia bądź zalecenia dotyczące odżywiania. Pacjenci będą też pozostawać w stałym kontakcie z poradnią na czacie aplikacji – mówi Piotr Piątek z Polmedi Group.

Twórcy technologii podkreślają, że pierwszym krokiem dla pacjentów korzystających z aplikacji będzie wypełnienie ankiety dotyczącej stanu zdrowia. To znacząco ułatwi pracę lekarzom i specjalistom, ponieważ zmniejszy czas poświęcany na wywiady medyczne oraz ograniczy formalności administracyjne. Na podstawie zebranych danych eksperci opracują indywidualne zalecenia prehabilitacyjne.

– W odpowiednim czasie przed operacją pacjent otrzyma m.in. wskazówki dotyczące niezbędnych badań, wideoporadniki z ćwiczeniami, zalecenia dla rodziny, dotyczące żywienia i fizjoterapii, a także wsparcie psychologa. Wszystkie informacje zwrotne od pacjenta będą dostępne dla personelu szpitala w panelu. W przypadku wykrycia nieprawidłowości zespół medyczny będzie mógł poprawić jego stan zdrowia, kontaktując się z nim poprzez system – podkreśla ekspert z Polmedi Group. 

Pomoc także po operacji

Po operacji pacjent otrzyma telemedyczną opaskę, która pomoże monitorować proces rehabilitacji i kontrolować postępy leczenia. Urządzenie będzie rejestrować najważniejsze parametry medyczne, a w aplikacji pojawią się m.in. prośby o przesłanie zdjęć, informacje o konieczności zmiany opatrunku czy ankiety pooperacyjne. System umożliwi również przekazywanie zaleceń rehabilitacyjnych, wymagając każdorazowego potwierdzenia wykonania ćwiczeń.

Prehabilitacja i rehabilitacja w połączeniu z opieką pooperacyjną z wykorzystaniem smart urządzeń to nowe i niespotykane jak dotąd zjawisko w Polsce. Poznańscy pacjenci będą więc pierwszymi, którzy skorzystają z tego innowacyjnego rozwiązania.

Czytaj także: Basen za złotówkę i mecze Lecha za połowę ceny. To tylko niektóre z korzyści miejskiego programu

Marta Maj
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl