Wielkopolska

Przełomowa inwestycja dla podróżników. Kosztować będzie prawie 600 mln zł

Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej Oleśnica – Kępno to projekt wart niemal 600 mln zł. Obejmuje poprawę infrastruktury na wielu stacjach i przystankach. Inwestycja jest możliwa w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Niemal 600 mln zł – taka jest kwota inwestycji, która pozwoli na modernizację i elektryfikację linii kolejowej Oleśnica – Kępno. To istotny krok w rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce, poprawiający komfort podróżowania oraz efektywność transportu. Projekt zakłada także rozbudowę stacji i przystanków na trasie, co wpłynie na wygodę pasażerów oraz dostosowanie do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Poprawa warunków podróżowania

Projekt modernizacji linii kolejowej Oleśnica – Kępno przewiduje poprawę warunków podróżowania na 3 stacjach – Bralin, Syców i Jemielna Oleśnicka oraz na 5 przystankach: Perzów, Gęsia Górka, Stradomia, Poniatowice i Cieśle. Nowe perony zostaną wyposażone w ławki, wiaty oraz system informacji pasażerskiej. Dla osób o ograniczonej mobilności perony będą dostosowane, a ich wyższa konstrukcja usprawni wsiadanie i wysiadanie z pociągów.

Modernizacja torów i sieci trakcyjnej

Prace obejmują modernizację 53 km torów między Kępnem a Oleśnicą oraz budowę sieci trakcyjnej na 46 km trasy. Stacje Kępno i Oleśnica pozyskają nową infrastrukturę trakcyjną. Nowe podstacje trakcyjne, takie jak Gęsia Górka i Poniatowice, zapewnią zasilanie tras elektrycznym prądem. Modernizacja pozwoli na obsługę pociągów pasażerskich z prędkością 160 km/h oraz towarowych z prędkością 100 km/h.

Poprawa bezpieczeństwa

Prócz modernizacji torów i sieci trakcyjnej, inwestycja uwzględnia także poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych, mostach i wiaduktach. W sumie modernizacji poddanych zostanie 55 przejazdów kolejowo-drogowych, 5 mostów oraz 1 wiadukt kolejowy. Nowa nastawnia w Kępnie pozwoli na skuteczniejszy nadzór nad ruchem kolejowym.

Harmonogram realizacji

Podpisanie umowy na zaprojektowanie i przeprowadzenie robót budowlanych w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 181 Herby Nowe – Oleśnica na odcinku Kępno – Oleśnica z elektryfikacją” zaplanowano na czwarty kwartał 2023 roku. Realizacja inwestycji ma zakończyć się do końca 2025 roku. Całkowita wartość prac, jak przedstawiona w najkorzystniejszej ofercie, wynosi 578 mln zł netto. Projekt powstanie ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Czytaj też: Za brak wymiany tego urządzenia w domu grozi kara. Coraz mniej czasu

Maciej Szymkowiak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl