Szykuje się niezła gratka dla koneserów zabytkowych tramwajów. W najbliższy weekend odbędzie się premiera historycznego wagonu typu N nr 178, wyprodukowanego w 1951 roku w Stoczni Gdańskiej.
Poznań w 1951 roku otrzymał 30 wagonów silnikowych typu N oraz 20 wagonów doczepnych typu ND. Zostały one wyprodukowano w Gdańsku i stanowiły podstawę komunikacji miejskiej w Poznaniu przez wiele lat.
W latach siedemdziesiątych poznańskie warsztaty zajęły się naprawami i przebudowami tramwajów.
– Warsztaty na Gajowej przebudowywały większość wagonów N i 4N na jednokierunkowe. Tramwaj ten (nr 178 – red.) został jednym z trzech wytypowanych do kapitalnego remontu i ponownego przystosowania do ruchu dwukierunkowego. Zamontowano wówczas m.in. agregat prądotwórczy, hamulce szynowe, dwa pulpity sterownicze, dwa wyłączniki nadmiarowe oraz wycieraczki – informuje poznańskie MPK
W 1978 zmieniono numer wagonu 178 na numer 629, w związku ze zmianą numeracji dwuosiowych tramwajów. W latach 1983 – 1985 kursował m.in. na lini wahadłowej W. Tramwaj swą ostatnią podróż przed ,,emeryturą” odbył 8 grudnia 1992 roku na linii nr 8.
Potem przez chwilę był wagonem gospodarczym o numerze 2024. Później na wiele lat wagon został odstawiony najpierw do zajezdni na ulicy Głogowskiej, a następnie na ulicy Madalińskiego.
Tramwaj jednak znów samodzielnie wyjedzie na tory, aby wozić podróżnych.
– Dzięki remontowi przeprowadzonemu przez Stację Obsługi i Remontów MPK SA w Krakowie tramwaj odzyskał swój pierwotny wygląd z 1951 roku. Jest to jedyny zachowany wagon silnikowy typu N wyprodukowany w Stoczni Północnej w Gdańsku, co czyni go wyjątkowym świadkiem historii poznańskiej komunikacji miejskiej – informuje MPK
Premiera tego specjalnego zabytku odbędzie się w najbliższą niedzielę 7 września.
Czytaj także: Lepiej nie wprowadzać podwyżek cen biletów i jeździć starymi tramwajami, czy inwestować w komunikację by była komfortowa? Prezydent Jacek Jaśkowiak nie ma wątpliwości.