Premiera „Delivery Heroes. Bohaterowie na wynos” w Teatrze Polskim w Poznaniu

1 marca w Teatrze Polskim w Poznaniu odbędzie się premiera sztuki teatralnej nr 4215 pt. „Delivery Heroes. Bohaterowie na Wynos” w reżyserii Konrada Cichonia. Spektakl skupia się na doświadczeniach kurierów dostawców jedzenia oraz relacjach między użytkownikami a pracownikami aplikacji oferującej usługi dostarczania produktów klientom.

„Delivery Heroes. Bohaterowie na wynos” opowiada o życiu kurierów, którzy zostają wciągnięci w szalone wyzwania w zamian za ogromne pieniądze. Spektakl ukazuje coraz bardziej absurdalne zadania narzucane przez organizatorów oraz zlewające się światy pracy, aplikacji i prywatności w jedną nierozróżnialną całość.

– Specjalnie zaprojektowaliśmy scenografię tak, aby widzowie mieli wrażenie patrzenia z góry, jak na arenę sportową. Chcieliśmy w sztuce wyeksponować tematy dotyczące funkcjonowania w cyfrowej, ultra-kapitalistycznej rzeczywistości, zwracając uwagę na to, jak reguły rynku wpływają na nasz dobrostan – mówi Konrad Cichoń, reżyser i współautor scenariusza przedstawienia.

W trakcie spektaklu tli się potencjał strajkowy. Obcy sobie ludzie, których życie poznajemy w trakcie intymnych rozmów. Stają przed wyborem: czy zjednoczyć się i walczyć o prawa pracownicze czy też pozostać w samotnej rywalizacji opartej na nierównych zasadach.

– W trakcie pandemii zainteresowałem się pracą kurierów. W czasie lockdownu, gdy większość osób pozostawała w domach, jedynymi widocznymi ludźmi na ulicach byli właśnie kurierzy z termicznymi plecakami. Przez wiele miesięcy przeprowadzałem wywiady z kurierami w Poznaniu, gromadząc znaczną ilość materiałów wideo, które stały się podstawą dla scenariusza – opowiada Cichoń.

Społeczny kontekst i wyzwania

Perspektywa kurierów staje się punktem wyjścia do zadawania pytań o sposób, w jaki korzystamy z aplikacji oraz o warunki pracy i status społeczny osób pracujących dla cyfrowych gigantów. Sztuka stawia także pytania o warunki ekonomiczne w erze transnarodowego, cybernetycznego kapitalizmu, gdzie pracodawcą staje się fantom w postaci algorytmu, a nie osoba fizyczna lub prawna.

– Zdecydowałem się osobiście doświadczyć pracy kuriera, zatrudniając się w trzech różnych firmach kurierskich. Chciałem poznać to zjawisko na własnej skórze i zrozumieć, co tak naprawdę oznacza praca na rowerze czy skuterze. W ostatnim etapie produkcji zaangażowaliśmy naukowców, w tym dr. Przemysława Nosala z UAM oraz dr. Bartosza Mika z Uniwersytetu Gdańskiego, którzy pomogli nam w konstrukcji scenariusza pod względem socjologicznym – dopowiada Cichoń.

Premiera „Delivery Heroes. Bohaterowie na Wynos” to nie tylko spektakl teatralny. To też społeczny komentarz i refleksja nad rzeczywistością współczesnego świata pracy i korzystania z technologii.

– Moje pierwsze wrażenia z pracy kuriera były mieszane. Z jednej strony doświadczałem ekscytacji związanej z wysokim tempem pracy i adrenaliną, jaką niesie za sobą aplikacja zarządzająca dostawami. Z drugiej strony, szybko zauważyłem, że praca ta może być wyczerpująca i nieprzewidywalna. Również sposób, w jaki firmy zarządzają pracownikami poprzez aplikacje, okazał się fascynujący, ale i niepokojący. Firmy te ciągle stymulują pracowników do aktywności. Obiecują różne bonusy i ulgi, ale nie zawsze jest to transparentne i sprawiedliwe – wyjaśnił.

Premiera 1 marca o godz. 19. Kolejne spektakle 2, 3, 5, 6, 7 marca 2024 r.

Czytaj też: „Uznano nas za najlepszy teatr dramatyczny w Polsce”. Stary dyrektor, nowe plany [WYWIAD]

Maciej Szymkowiak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl