Od wtorku 21 lutego obowiązują przepisy poznańskiej uchwały krajobrazowej. Oznacza to, że reklamy zainstalowane bez wymaganych pozwoleń i niezgodnie z przepisami, muszą zostać rozebrane.
Przyjęta uchwała określa zasady i warunki sytuowania urządzeń oraz tablic reklamowych, a także obiektów małej architektury i ogrodzeń. Wraz z wejściem w życie dokumentu, miasto zyskało narzędzie do kontrolowania urządzeń reklamowych na terenie całego Poznania.
– To ułatwi nam walkę z istniejącymi już nielegalnymi nośnikami i pozwoli wkomponować w przestrzeń publiczną nowe tak, by nie zaburzały one jej estetycznego ładu – mówi prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.
Jakie grożą kary?
Od 21 lutego pracownicy specjalnie powołanego zespołu w Wydziale Urbanistyki i Architektury badają zgodność tablic i urządzeń reklamowych z nowymi przepisami. Jednym z ich zadań jest również nakładanie kar finansowych na podmioty instalujące nośniki niezgodne z ustawą.
Mowa o karach, które są wymierzane za każdy dzień, w którym reklamy są niezgodne z obowiązującymi przepisami. Według ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wynoszą one 40-krotność opłaty reklamowej, która jest liczona za każdy metr kwadratowy reklamy. Przykładowo dla nośnika o powierzchni 18 metrów kwadratowych, 30-dniowa kara wyniesie 9 816 zł. Z karami już teraz powinny liczyć się firmy, które instalowały reklamy nielegalnie.
Uchwała określa terminy na dostosowanie do jej przepisów legalnie umiejscowionych nośników reklamowych. Okresy te są różne dla poszczególnych części stolicy Wielkopolski. Dla obszaru staromiejskiego – 12 miesięcy, centrum i historycznych dzielnic – 2 lata, dla obszaru zurbanizowanego i przyrodniczego – 5 lat z wyłączeniem obiektów lub obszarów indywidualnie wpisanych do rejestru zabytków, dla których ustalono termin 2 lat na dostosowanie.
Co zakłada ustawa krajobrazowa?
Poznańska uchwała krajobrazowa ma 33 strony. Dokument był sześciokrotnie konsultowany z mieszkańcami, przedsiębiorcami, firmami reklamowymi czy radnymi osiedlowymi. Uchwała była opiniowania, uzgadniania oraz wykładana do publicznego wglądu trzy razy. Przez cały czas prac nad dokumentem urząd miasta otrzymał 360 uwag, z czego 49 uwzględniono w całości lub części w ostatecznych zapisach.
Dokument dzieli Poznań na cztery strefy. Pierwszy z nich to obszar staromiejski, który obejmuje Stary Rynek i okolice oraz Chwaliszewo i Śródkę. Drugi to obszar centrum i historycznych dzielnic, obejmujący centrum miasta, Łazarz, Jeżyce, Wildę, Grunwald, a także część Starych Winograd, Sołacza, Łęg Dębińskich i osiedla Główna. Kolejny to obszar zurbanizowany, obejmujący osiedla mieszkaniowe oraz założenia usługowe i przemysłowe. Dokument wyróżnia także obszar przyrodniczy, który wpisuje się w klinowo-pierścieniowy system zieleni.
Największe nośniki reklamowe, billboardy, w maksymalnym rozmiarze (18 metrów kwadratowych) dopuszczone zostały tylko w obszarze zurbanizowanym i na skrajach obszaru obejmującego centrum i historyczne dzielnice – wzdłuż głównych dróg przyspieszonego ruchu. W dokumencie ograniczono również sytuowanie reklam wielkoformatowych na budynkach. Można je instalować jedynie na elewacjach obiektów w obszarze zurbanizowanym, tam gdzie regulacje dotyczące reklam są mniej restrykcyjne.
Tablice i urządzenia reklamowe w formie słupów reklamowych, citylightów oraz pylonów reklamowych dopuszczono we wszystkich obszarach, ale z ograniczeniami.
Uporządkowano również kwestię szyldów. Chodzi przede wszystkim o wprowadzone ograniczenia co do ich liczby oraz wielkości. Preferowanym miejscem usytuowania tego typu nośników są elewacje budynków. Wyjątkowo przewidziano możliwość wykonania szyldów m.in. na dachu czy ogrodzeniu nieruchomości, a także wolno stojących.
Dokument reguluje również zasady dotyczące sytuowania ogrodzeń: powinny być ażurowe, nie można stawiać ich z betonowych elementów prefabrykowanych. Ponadto uchwała określa warunki lokalizowania obiektów małej architektury: nie mogą przekraczać wysokości 5 m.
Zobacz też: Radni przyjęli projekt uchwały krajobrazowej