Strefa mieszkańca

Poznań pokochał mosty Berdychowskie

Minęły dwa miesiące od otwarcia mostów Berdychowskich. Nie tylko połączyły one brzegi Warty i Kanału Ulgi, ale stały się też dużą atrakcją dla poznaniaków i turystów. Przeprawę pokochali również rowerzyści – od 28 lutego przejechało już nimi prawie 120 tysięcy osób. 

– Po dwóch miesiącach istnienia mostów nie mam już żadnych wątpliwości: to nowa ikona Poznania – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta. – Każdego dnia przechodzą przez nie setki ludzi, przejeżdżają rowerzyści, a turyści idą tam, by popatrzeć na wyjątkową panoramę Ostrowa Tumskiego. W 15 miesięcy udało nam się zbudować prawdziwą perełkę architektoniczną, która nie tylko łączy Stary Rynek z terenami nad Maltą, ale także zbliża poznaniaków do Warty.

Namacalnym przykładem popularności mostów są liczby, które odnotowuje zamontowany tam licznik rowerowy. W dwa miesiące przyjechało przez nie prawie 120 tysięcy osób (117 190 – dane z 27 kwietnia). Dziennie przemieszcza się tam średnio około 2 tysiące cyklistów, natomiast 13 kwietnia było ich ponad 6000. Dla porównania drugim najpopularniejszym miejscem cyklistów jest ulica Grunwaldzka. Tam licznik wskazuje niecałe 114 tysięcy, ale działa od początku roku, czyli prawie dwa miesiące dłużej. Także średnia dzienna jest dwukrotnie mniejsza niż na mostach. 

Konstrukcja, zieleń i światło

Mosty zwracają uwagę konstrukcją bez podpór w nurcie rzeki oraz estetycznym oświetleniem wkomponowanym w balustrady. Wkrótce będzie tu jeszcze piękniej, bo nowa zieleń budzi się do życia wraz z nadejściem wiosny. Rośliny pojawiły się m.in. na cyplu na Zagórzu. W sumie posadzono 26 dębów szypułkowych, 10 klonów polnych, 3 klony zwyczajne, 15 grabów pospolitych, 8 jesionów wyniosłych, 19 jarzębów mącznych, 11 modrzewi europejskich. Z kolei w siedziska wkomponowano 38 sztuk pięciorników krzewiastych i 20 sosen kosodrzewiny. Są też pnącza – 148 sztuk bluszczu pospolitego i 147 winobluszczu. Nasadzenia kompensacyjne wykonano także na terenie schroniska na Kobylepolu, by zwierzęta na wybiegach miały więcej cienia.

Głównym źródłem światła na mostach Berdychowskich jest oprawa estetycznie ukryta w pochwycie balustrady. Przy współpracy z ekspertem z Zakładu Metrologii, Elektroniki i Techniki Świetlnej Politechniki Poznańskiej opracowano odpowiednią soczewkę, płytkę elektroniczną z diodami LED oraz profil aluminiowy. Taka oprawa została poddana badaniom fotometrycznym i termicznym (praca w zakresie niskich i wysokich temperatur). Sprawdzono też wnikanie wody i kurzu oraz odporność na uderzania mechaniczne. W efekcie uzyskano bardzo dobre parametry oświetleniowe, szczególnie istotna jest tu równomierność. Zastosowano też zdalny system sterowania z możliwością ściemniania, rozjaśniania, tworzenia scenariuszy. Każdej nocy, po godz. 23:00, moc oświetlenia jest zmniejszana.

Wyjątkowy wygląd mostów zawdzięczamy zwycięskiej pracy konkursowej, ale bardzo ważne było też dopracowanie technicznych rozwiązań i precyzja po stronie wykonawcy, by całość była spójna i estetyczna. Przykładem może być zwieńczenie balustrady, czyli pochwyt. Celem było uzyskanie opływowego kształtu z możliwością komfortowego podparcia rąk czy też całego ciała, co pozwala na swobodną obserwację przepływającej rzeki. 

Droga rowerowa połączy mosty Berdychowskie i Maltę

Nowa infrastruktura dla pieszych i rowerzystów powstanie pomiędzy mostami Berdychowskimi a skrzyżowaniem ulic Berdychowo, Jana Pawła II i Baraniaka. Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiła przetarg, który ma wyłonić wykonawcę robót budowlanych.

Dzięki tej inwestycji kolejne możliwości zyskają osoby poruszające się Wartostradą. Poprzez mosty Berdychowskie lub powstałą wraz z nimi pochylnię po stronie Berdychowa będzie można skorzystać z łącznika i komfortowo dojechać nad Maltę.

Droga rowerowa i chodnik powstaną wzdłuż ul. Berdychowo, po północnej stronie. To odcinek o długości ok. 350 metrów. Droga wykonana zostanie z nawierzchni bitumicznej. Z kolei na chodniku przewidziane są oznaczenia fakturowe dla osób z dysfunkcjami wzroku. Na wysokości mostu nad Kanałem Ulgi nowa trasa będzie włączona w istniejącą infrastrukturę na skrzyżowaniu ul. Rychlewskiego i Berdychowo. Przebudowany zostanie zachodni wlot skrzyżowania ulic Jana Pawła II, Baraniaka i Berdychowo wraz ze zmianą umiejscowienia sygnalizacji świetlnych. Piesi i rowerzyści, korzystając z istniejącego już tam przejścia z przejazdem rowerowym przez ul. Baraniaka, będą mogli udać się nad Maltę lub wybrać inny kierunek – rondo Rataje czy tzw. trasę kórnicką.

Materiał Partnera
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl