Z dnia na dzień w centrum Poznania przybywa nowej infrastruktury. Zmieniają się torowiska tramwajowe, przystanki, jezdnie i chodniki, mieszkańców i turystów będzie cieszyć też nowa zieleń. Wkrótce pasażerowie będą mogli wsiąść do tramwaju kursującego ulicą Towarową – nowym torowiskiem przejechał już pierwszy pojazd szynowy.
– Tak jak zapowiadaliśmy, zależy nam na uruchomieniu przejazdu przez ul. Towarową jeszcze zanim zakończą się wszystkie prace na ul. Św. Marcin. Przystąpiliśmy już do kwestii formalnych, które to umożliwią wznowienie ruchu na tej trasie. Dokładamy wszelkich starań, by tramwaje jak najszybciej wróciły do centrum – wyjaśnia Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Pierwszy pojazd na szynach
Na pierwszy rzut oka widać, jak postępują prace na odcinku ul. Św. Marcin między ul. Gwarną a mostem Uniwersyteckim oraz na przebudowywanym fragmencie ul. Towarowej. To właśnie przez ul. Towarową tramwaj pojedzie w pierwszej kolejności. Przewidziane są tu kursy linii nr 2, co pozwoli odciążyć most Dworcowy. Pasażerowie będą mogli dojechać bliżej centrum oraz pobliskich uczelni.
Możliwość uruchomienia trasy przez ul. Towarową, dzięki staraniom spółki PIM oraz generalnego wykonawcy inwestycji, przewidziana jest na początek kwietnia. Torowisko ułożone zostało nie tylko na ul. Towarowej, ale też na ul. Św. Marcin od mostu Uniwersyteckiego do ul. Gwarnej. Wykonawca inwestycji rozwiesił już również większość sieci trakcyjnej koniecznej do zasilania tramwajów. 16 marca na torowisko wjechał pierwszy pojazd techniczny, a po zakończeniu niezbędnych prac przeprowadzone zostaną standardowe próby tramwajowe.
Nowe możliwości
Torowisko biegnące ulicami Św. Marcin i Towarową (do ul. Składowej) zmienia się w ramach Programu Centrum. Zakres tego zadania obejmuje znaczących rozmiarów plac budowy – odcinek ul. Św. Marcin od mostu Uniwersyteckiego do ul. Gwarnej wraz ze skrzyżowaniami z ul. Towarową i al. Niepodległości. Na ul. Towarowej z torowiskiem zmienia się także przystanek, który został nieco przesunięty w porównaniu z poprzednią lokalizacją.
Na początku marca połączone zostały tory u zbiegu ul. Św. Marcin i Towarowej. Łuk tramwajowy służący do skrętu z ul. Św. Marcin (od strony ronda Kaponiera) w ul. Towarową został gruntownie przebudowany. Nowością jest prawoskręt dla tramwajów, dzięki któremu możliwa będzie jazda z ul. Towarowej w Św. Marcin.
Nowy prawoskręt po zakończeniu prac w centrum będzie ważnym elementem sieci komunikacyjnej. Pozwoli na odciążenie Kaponiery w czasie remontów czy nagłych zdarzeń np. na ul. Roosevelta. W takich sytuacjach tramwaje jadące z Grunwaldu lub Łazarza będą mogły zostać skierowane ul. Towarową i dalej przez ul. Św. Marcin do Al. Marcinkowskiego lub przez Gwarną w stronę Śródki. W przyszłości prawoskręt może stanowić element przedłużonej trasy tramwajowej przez Wolne Tory.
Co jeszcze dzieje się na budowie?
Realizowana inwestycja wpłynie pozytywnie na komfort przejazdu. Torowisko od ul. Gwarnej do mostu Uniwersyteckiego zostało przebudowywane z zastosowaniem technologii poprawiającej bezpieczeństwo i ograniczającej hałas. Zmieniają się przystanki tramwajowe, dodatkowo powstaje zupełnie nowy przy Zamku dla tramwajów jadących w kierunku ronda Kaponiera. Przed przebudową pasażerowie nie mieli do dyspozycji takiego przystanku.
Postępują także pozostałe prace w ramach tego zakresu Programu Centrum. W tym miesiącu zakończyło się betonowanie płyt podtorowych i układanie szyn na skrzyżowaniu al. Niepodległości i ul. Św. Marcin. Na tym skrzyżowaniu postawiono również słupy trakcyjne. Trwają prace nad układaniem kostki kamiennej chodnika na ul. Św. Marcin pomiędzy ul. Kościuszki a ul. Gwarną. Coraz bardziej zaawansowane są także prace polegające na budowie jezdni ul. Św. Marcin na odcinkach wyłączonych z ruchu. Dzięki inwestycji pojawi się też nowa zieleń. W sumie w ramach tego zakresu Programu Centrum, posadzonych zostanie blisko 50 drzew, głównie platanów i wiązów. Całość dopełnią krzewy i byliny.
Czas zmian w centrum
Ul. Św. Marcin od strony ronda Kaponiera wraz z ul. Towarową to jedna z odsłon Programu Centrum. Najpierw przebudowany został odcinek ul. Św. Marcin między Gwarną a ul. Ratajczaka. Zmienił się również fragment ul. Św. Marcin od ul. Ratajczaka do Al. Marcinkowskiego. Od ubiegłego roku tramwaj dojeżdża do Al. Marcinkowskiego, gdzie wykonuje manewr zawracania. Obecnie realizowane są prace na wysokości ul. Paderewskiego, która to wcześniej pełniła funkcję drogi dojazdowej dla pojazdów budowlanych ze Starego Rynku. Ponadto przebudowywane są także ul. Gwarna, Kantaka, 27 Grudnia, część ul. Ratajczaka oraz południowa jezdnia placu Wolności. Do historii przeszło także wysłużone torowisko na ul. Fredry i Mielżyńskiego. Po zakończeniu prac mieszkańcy zyskają wygodną i bezpieczną infrastrukturę.
Więcej informacji : https://pim.poznan.pl/