Pięćsetna wiata przystankowa, należąca do ujednoliconego modelu, wykonanego ze szkła i aluminium, stanęła w Poznaniu. Projekt jest częścią realizowanej od 2019 r. inicjatywy mającej na celu modernizację poznańskich przystanków.
– Nowe wiaty poprawiają nie tylko estetykę miasta, ale i komfort pasażerów komunikacji publicznej. Liczba wiat, które od czasu przekazania tego zadania Grupie MTP pojawiły się na przystankach tramwajowych i autobusowych oraz ich ujednolicony wygląd, to dowód, że była to dobra decyzja – mówił Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Korzystają też mieszkańcy obszarów peryferyjnych, gdzie trafiają wiaty zdemontowane m.in. z centrum po wcześniejszej renowacji.
Nowe wiaty już stoją
Do końca 2023 r. w Poznaniu pojawi się łącznie ponad 510 nowych wiat przystankowych, a dodatkowo blisko 170 zostanie kompleksowo wyremontowanych i przeniesionych zgodnie z sugestiami mieszkańców i rad psiedli. Zadanie to jest realizowane we współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym, Zarządem Transportu Miejskiego oraz Poznańskimi Inwestycjami Miejskimi. Cały proces zakończy się w roku 2025.
– Znacznie wzrosła rola Grupy MTP jako właściciela bazy eventowej i lidera przemysłu spotkań. Dziś jesteśmy nie tylko twórcą targów i kongresów organizowanych na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich, ale też zarządzamy Halą Widowiskowo-Sportową ARENA i Hipodromem Wola. Dążymy do dalszego wzrostu, znaczącej już dziś, pozycji Poznania na eventowej mapie Polski. Elementem tej strategii jest sieć reklamy zewnętrznej. Nasz cel to zapewnić, aby goście targowi odwiedzający Wielkopolskę doświadczali, że całe miasto współdzieli z nimi atmosferę święta branży, a z drugiej strony informować mieszkańców Poznania o ofercie wydarzeń kulturalnych, sportowych i społecznych – podkreślił Tomasz Kobierski, prezes zarządu Grupy MTP.
Nowe wiaty przystankowe są nowoczesne, bezpieczne i komfortowe dla mieszkańców. Blisko 60 proc. z nich zostało wyposażonych w oświetlenie, co zwiększa bezpieczeństwo pasażerów. Dodatkowo, większość z nich została zastąpiona przez większe modele, dzięki czemu powierzchnia chroniąca pasażerów zwiększyła się o ponad 30 proc. Na wybranych wiatach znalazły się też specjalnie zaprojektowane piktogramy, które bardziej skutecznie od popularnych naklejek z drapieżnikami, chronią ptaki przed kolizją ze szklanymi powierzchniami.
Co ważne, tafla szklane od strony najazdowej przystanku są wolne od reklam, co sprawia, że pasażerowie mogą bez przeszkód dojrzeć numer nadjeżdżającego tramwaju.
City Marketing zarządza już blisko 1100 wiatami w mieście. Na 24 z nich (m.in. na Moście Teatralnym, przy ul. Fredry i okolicach Dworca Głównego) posadzono tzw. zielony dach czyli rozchodnik magazynujący wodę, przyciągający owady zapylające i pomagający niwelować tzw. miejskie wyspy ciepła. Kolejnych 16 wiat zostanie dostosowanych do zazielenienia w pierwszej połowie 2024 r.