Więcej pociągów na trasie z Poznania do Piły?

Nowy most z torem kolejowym do Obornik, mijanka w Parkowie, nowe perony oraz przejścia podziemne. Takie propozycje mają znaleźć się w projekcie na zmodernizowanie trasy z Poznania do Obornik. Dziś w urzędzie marszałkowski, podpisano w tej sprawie umowę między władzami województwa a przedstawicielami PKP.

 

Projekt na zmodernizowanie trasy z Poznania do Obornik , ma uwzględniać m.in. zbudowanie drugiego most z torem kolejowym. Dzięki temu wjazd na stację Oborniki  zostanie usprawniony. Wybudowana ma zostać również mijanka w Parkowie. To z kolei pozwoli to na uruchomienie dodatkowych pociągów z Poznania w kierunku Rogoźna Wielkopolskiego i potencjalnie skrócenie czasu podróży na trasie Poznań – Piła. W Obornikach powstać ma dodatkowo nowe przejście pod torami oraz nowy peron. W Parkowie także ma zostać wybudowany peron, dostosowany do nowego toru.

Podpisanie umowy na opracowanie dokumentacji zapowiada kolejne korzystne zmiany dla podróżnych na linii Poznań – Piła. Przygotowywana inwestycja umożliwi obsługę większej liczby pociągów, a w efekcie mieszkańcy zyskają jeszcze sprawniejsze i dogodniejsze przejazdy koleją  – powiedział Mirosław Skubiszyński, wiceprezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Trasa kolejowa do Piły to projekt, w który zostało zainwestowane już 600 mln złotych, z czego 400 mln zostało dofinansowane ze środków pozyskanych od Unii Europejskiej. Przed Obornikami kończy się odcinek z dwoma torami, później, prawie do Piły prowadzi tylko jeden tor. Nie ma jeszcze środków na realizację projektu dodatkowego toru do Obornik, są za to pieniądze na projekt.

Będzie on kosztował 4,6 mln złotych, a 3,2 mln złotych będzie pochodzić z dofinansowania unijnego. Celem będzie nie tylko zwiększenie przepustowości trasy, ale także zwiększenie prędkości, z którą będą mogły jeździć pociągi pasażerskie do 120 km/h oraz umożliwienie przejazdu pociągom towarowym o większej masie.

Projekt dotyczący przebudowy trasy ma być gotowy do końca 2023 r. Rozpoczęcie prac budowlanych będzie możliwe po zapewnieniu finansowania w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej.

W 2017 roku, w wybranych 3 tygodniach przez Oborniki przejechało 430 pociągów. W ubiegłym roku było to już 730 pociągów. Dzisiaj, tylko w jednej dobie przejeżdża tamtędy 40 do 45 pociągów pasażerski i 20 do 23 towarowych.

Erwin Nowak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl