Płyty ażurowe na poznańskich ulicach. Komfort dla mieszkańców i lepsze powietrze

Miasto rozwija program utwardzania lokalnych ulic płytami ażurowymi. W tym roku takie rozwiązanie pojawi się aż na 14 kolejnych drogach, co oznacza ponad 3 kilometry nowej nawierzchni.

W tym roku płyty ażurowe pojawią się na 14 ulicach. Pierwsza do przebudowy została wyznaczona ul. Jasne Błonie i tam już mieszkańcy mogą korzystać z płaskiej nawierzchni.

– Jezdnia ma szerokości 5 metrów. Środkowa część 3,6 metra, to tak zwany ażury, czyli płyty betonowe o tej strukturze przepuszczalnej. Na zewnątrz drogi układamy 70 cm opaski z kostki brukowej. Chcemy w ten sposób ułatwić pieszym i rowerzystom poruszanie się – mówi Radosław Ciesielski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich.

Prace na kolejnych 13 trwają lub wkrótce się rozpoczną. Łącznie ułożonych zostanie ponad trzy kilometry „ażurów” – w Zielińcu (ul. Rybitwy i Mewy), Starołęce (ul. Domeyki), Krzesinach (ul. Lubelska), Umultowie (ul. Kryształowa, Kokosowa i Jarowa), Radojewie (ul. Rzewieniowa), Podolanach (ul. Szczawnicka i Rabczańska), Świerczewie (ul. Rejewskiego), Górczynie (ul. Piargowa) oraz Junikowie (pl. Światowida).

Żeby drogowcy zamontowali na ulicy „ażur’, nawierzchnia najpierw musi przejść jednak badania i spełnić kilka wymogów.

– Pod uwagę bierzemy dwa parametry. Po pierwsze przepuszczalność gruntu. Chodzi o to, aby woda nie była zatrzymywana. Nawierzchnie, których podłożem jest glina odpadają. Po drugie pod uwagę bierze się to, jaka jest to klasa ulicy. Czy na przykład na takiej drodze planowany jest transport publiczny, czy będzie po niej jeździł autobus. Wtedy wiadomo, że taka ulica i nie uzyska rekomendacji. To mają być drogi typowo osiedlowe – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Nawierzchnie ażurowe stosuje się także tam, gdzie w najbliższym czasie nie planuje się budowy kanalizacji deszczowej.

Dlaczego płyty ażurowe?

Jak tłumaczą drogowcy, tego typu nawierzchnia ma kilka zalet. Przede wszystkim ułatwia codzienne poruszanie się. Nie tworzą się kałuże ani błoto po deszczu, a w czasie upałów zmniejsza się unoszenie kurzu.

– Dzięki temu poprawia się nie tylko komfort, ale i jakość powietrza w sąsiedztwie – podkreśla Maria Lisiecka-Pawełczak, przewodnicząca Komisji Rodziny, Polityki Społecznej i Zdrowia.

Pierwsze przebudowy ulic na ażurowe, drogowcy przeprowadzili w 2022 roku. Wówczas przeznaczono na prace 1,8 miliona złotych. W tym roku podpisane zostały umowy na ponad 5,5 miliona złotych.

fot. A. Adamczak

Wcześniej, w latach 2022–2024, ażurową nawierzchnię zyskały już 23 ulice, co dało w sumie blisko 5 kilometrów utwardzonych dróg. Najwięcej zrealizowano ich na Umultowie i w Antoninku. Od startu programu badaniami objęto już blisko 200 ulic.

czytaj także: Utrudnienia na Wartostradzie

Artur Adamczak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl