Parada tramwajów przejechała przez Poznań. Tłumy na ulicach i powrót historycznych wagonów

W niedzielę przez Poznań przejechała parada historycznych i nowoczesnych tramwajów, przygotowana z okazji 145-lecia komunikacji miejskiej i dnia św. Katarzyny. Po przejeździe mieszkańcy tłumnie odwiedzili Madalinę, gdzie można było oglądać odrestaurowane wagony i kolekcje miłośników komunikacji.

Niedzielny przejazd rozpoczął się o 11.00 na terenie dawnej zajezdni przy ul. Madalińskiego, którą otwarto dla zwiedzających już godzinę wcześniej. Wydarzenie towarzyszy obchodom jubileuszu poznańskiej komunikacji, która swoje początki datuje na 1880 rok, kiedy w mieście ruszyła pierwsza linia tramwaju konnego z Dworca Kolejowego na Stary Rynek.

Trasa i przebieg

Udział w paradzie był bezpłatny, a miejsca w wagonach, jak zwykle, szybko się zapełniły. Kolumna tramwajów przejechała ulicami Hetmańską, Głogowską, Mostem Dworcowym, Towarową, Świętym Marcinem, Marcinkowskiego, Podgórną, Strzelecką, przez AWF, a następnie Królowej Jadwigi i Górną Wildą aż na Pamiątkową. Tam pasażerowie wysiedli, a tramwaje wjechały na teren zajezdni już puste, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa.

Historyczne i współczesne składy w jednym miejscu

W paradzie wzięło udział kilkadziesiąt wagonów, zarówno zabytkowych, jak i nowszych konstrukcji wykorzystywanych na poznańskich liniach. Wśród nich pojawiły się m.in.:

  • Bergische Stahlindustrie Typu I z doczepą WD
  • KSW+S2D
  • składy N+ND, w tym jeden z Krakowa
  • 13N z Warszawy
  • 102N i 102Na
  • 105N i 105Na
  • Beijnes 3G
  • Düwag GT6, GT8 i GT8 ZR
  • NGT6D
  • Tatra RT6
  • Combino
  • Solaris Tramino
  • Moderusy Beta i Gamma
  • techniczny 4N1

Na Madalinie ustawiono pełną prezentację taboru, a uczestnicy mogli wejść do wielu wagonów, obejrzeć makiety kolejowe, modele tramwajów i autobusów, a także odwiedzić Izbę Pamięci i Tradycji MPK. Były również stoiska klubów i kolekcjonerów oraz kiermasz gadżetów komunikacyjnych.

Podczas wydarzenia trwała także kwesta na rzecz ratowania zabytkowych pojazdów, prowadzona przez członków Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych.

Specjalna linia K

Po zakończeniu parady na torach pojawiła się linia specjalna K. Obsługiwały ją m.in.:

  • skład 13N z Warszawy
  • tramwaj 3G
  • kilka zestawów N+ND, również z Krakowa
  • KSW+S2D

Historyczne wagony kursowały od Madalińskiego przez Głogowską, Zwierzyniecką, Jeżyce, Dąbrowskiego i centrum miasta, aż do ronda Rataje i ponownie na Wildę.

Element jubileuszu

Tegoroczna parada jest częścią obchodów 145-lecia poznańskiej komunikacji miejskiej oraz stulecia komunikacji autobusowej. Z tej okazji nadal dostępna jest także okolicznościowa karta PEKA, którą można kupić w Punktach Obsługi Klienta ZTM.

Czytaj także: Groźne dachowanie na ul. Głogowskiej. Trzy osoby poszkodowane

Erwin Nowak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl