W niedzielę przez Poznań przejechała parada historycznych i nowoczesnych tramwajów, przygotowana z okazji 145-lecia komunikacji miejskiej i dnia św. Katarzyny. Po przejeździe mieszkańcy tłumnie odwiedzili Madalinę, gdzie można było oglądać odrestaurowane wagony i kolekcje miłośników komunikacji.
Niedzielny przejazd rozpoczął się o 11.00 na terenie dawnej zajezdni przy ul. Madalińskiego, którą otwarto dla zwiedzających już godzinę wcześniej. Wydarzenie towarzyszy obchodom jubileuszu poznańskiej komunikacji, która swoje początki datuje na 1880 rok, kiedy w mieście ruszyła pierwsza linia tramwaju konnego z Dworca Kolejowego na Stary Rynek.






Trasa i przebieg
Udział w paradzie był bezpłatny, a miejsca w wagonach, jak zwykle, szybko się zapełniły. Kolumna tramwajów przejechała ulicami Hetmańską, Głogowską, Mostem Dworcowym, Towarową, Świętym Marcinem, Marcinkowskiego, Podgórną, Strzelecką, przez AWF, a następnie Królowej Jadwigi i Górną Wildą aż na Pamiątkową. Tam pasażerowie wysiedli, a tramwaje wjechały na teren zajezdni już puste, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa.






Historyczne i współczesne składy w jednym miejscu
W paradzie wzięło udział kilkadziesiąt wagonów, zarówno zabytkowych, jak i nowszych konstrukcji wykorzystywanych na poznańskich liniach. Wśród nich pojawiły się m.in.:
- Bergische Stahlindustrie Typu I z doczepą WD
- KSW+S2D
- składy N+ND, w tym jeden z Krakowa
- 13N z Warszawy
- 102N i 102Na
- 105N i 105Na
- Beijnes 3G
- Düwag GT6, GT8 i GT8 ZR
- NGT6D
- Tatra RT6
- Combino
- Solaris Tramino
- Moderusy Beta i Gamma
- techniczny 4N1
Na Madalinie ustawiono pełną prezentację taboru, a uczestnicy mogli wejść do wielu wagonów, obejrzeć makiety kolejowe, modele tramwajów i autobusów, a także odwiedzić Izbę Pamięci i Tradycji MPK. Były również stoiska klubów i kolekcjonerów oraz kiermasz gadżetów komunikacyjnych.
Podczas wydarzenia trwała także kwesta na rzecz ratowania zabytkowych pojazdów, prowadzona przez członków Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych.





Specjalna linia K
Po zakończeniu parady na torach pojawiła się linia specjalna K. Obsługiwały ją m.in.:
- skład 13N z Warszawy
- tramwaj 3G
- kilka zestawów N+ND, również z Krakowa
- KSW+S2D
Historyczne wagony kursowały od Madalińskiego przez Głogowską, Zwierzyniecką, Jeżyce, Dąbrowskiego i centrum miasta, aż do ronda Rataje i ponownie na Wildę.
Element jubileuszu
Tegoroczna parada jest częścią obchodów 145-lecia poznańskiej komunikacji miejskiej oraz stulecia komunikacji autobusowej. Z tej okazji nadal dostępna jest także okolicznościowa karta PEKA, którą można kupić w Punktach Obsługi Klienta ZTM.





