Poznański Ośrodek Specjalistycznych Usług Medycznych (POSUM) wprowadza zmiany. Od sierpnia łatwiej będzie dodzwonić się do kolejnych przychodni. Wystarczy też jeden SMS, żeby odwołać wizytę u specjalisty, dzięki czemu skrócą się kolejki, a czekające osoby będą mogły szybciej skorzystać z pomocy lekarza.
– Kolejki do specjalistów to wyzwanie dla systemu opieki zdrowotnej w całej Polsce. Każde działanie, które pozwala je skrócić, jest ogromnie ważne. Dziękuję POSUM, że także w tym zakresie stawia dobro pacjentów na pierwszym miejscu – powiedział Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Zdrowie jest bezcenne, w Poznaniu wiemy o tym dobrze. Dlatego proponujemy naszym mieszkańcom i mieszkankom liczne programy, które pozwolą o nie zadbać. To m.in. bezpłatne szczepienia dla dzieci i seniorów, Białe Soboty czy prowadzony w POSUM Punkt Profilaktyki Intymnej – dodał.
Pierwsze zmiany POSUM wprowadził już w lipcu. Już od tego miesiąca pracownicy miejskiej infolinii, Biura Poznań Kontakt, wspierają placówkę w rejestracji telefonicznej do Poradni Chirurgii Dziecięcej. Dzięki temu znacznie łatwiej się tam dodzwonić: ponad 90 proc. pacjentów, którzy chcieli się zarejestrować, bez problemu połączyło się z placówką. Średni czas oczekiwania na linii wynosił tylko 34 sekundy.
– Zdajemy sobie sprawę, że dodzwonienie się do placówek medycznych potrafi być trudne – mówił Konrad Zaradny, dyrektor POSUM. – Dlatego zdecydowaliśmy się wprowadzić zmiany, które ułatwią pacjentom kontakt z naszym ośrodkiem. Chcemy pomóc pacjentom i sprawić, aby zarówno rejestracja jak i sama wizyta lekarska przebiegły w możliwie wygodny i przyjazny sposób. Wprowadzanie zmian w ochronie zdrowia wymaga szczególnej ostrożności i umiejętności. Mimo to mamy ambicje i odwagę, by to robić, ponieważ poznaniacy i poznanianki zasługują na nowoczesną opiekę medyczną, w której pacjent jest stawiany zawsze na pierwszym miejscu. Jesteśmy po to, aby wspierać naszych mieszkańców – zaznaczył.
Wsparcie Biura Poznań Kontakt przy rejestracji do Poradni Chirurgii Dziecięcej było pilotażowym projektem, który okazał się spektakularnym sukcesem. Dlatego od środy, 2 sierpnia, takie samo usprawnienie zostanie uruchomione dla dwóch kolejnych poradni: chirurgii ogólnej i proktologicznej.
POSUM przypomina o wizycie
Równocześnie POSUM wprowadził powiadomienia SMS o zbliżających się wizytach z możliwością ich odwołania. Wiadomości dostarczane są do pacjentów trzy dni przed terminem spotkania z lekarzem, a odwołanie wizyty zajmuje tylko kilka sekund. Na razie powiadomienia zostały uruchomione dla 9 poradni: dermatologicznej, okulistycznej, onkologicznej, proktologicznej i urologicznej, a także dla chirurgii dziecięcej, naczyniowej, ogólnej i urazowo-ortopedycznej. SMS-y wysyłane są również po zapisach na badania mammograficzne.
To posunięcie okazało się rewolucyjną zmianą. Problem jest bowiem poważny: w pierwszej połowie 2023 roku blisko pół miliona pacjentów w Polsce nie stawiło się na wizytę u lekarza specjalisty. W ten sposób zajęte i stracone zostały terminy, z których mogły skorzystać inne osoby potrzebujące leczenia, porady czy diagnostyki.
POSUM również mierzył się z tym problemem. Tylko w tym roku, od stycznia do czerwca w Poradni Chirurgii Ogólnej na wizytę, bez jej odwoływania, nie przyszło aż 506 osób, czyli prawie co piąty zapisany chętny. W Poradni Okulistycznej nie stawiło się 410 osób. W dziewięciu poradniach POSUM średnio co dziesiąty pacjent rezygnował z wizyty, nie informując o tym lekarza. Przez pół roku w ten sposób przepadło tam łącznie ponad 2 tysiące miejsc.
Jednak po tym, jak poznańska placówka wprowadziła możliwość odwołania wizyty SMS-em, sytuacja zmieniła się diametralnie. W lipcu, kiedy system był testowany, w umówionym terminie nie stawił się tylko 1 proc. pacjentów. Pozostali bez problemów poinformowali placówkę, że nie przyjdą. W ten sposób w miejsce osób, które zrezygnowały z wizyty lekarskiej, można było przyjąć innych pacjentów. Dzięki temu szybszy termin dostało aż 169 pacjentów, w ten sposób zmniejszyły się kolejki oczekujących.
Wprowadzone w POSUM zmiany nie tylko znacząco poprawiły jakość komunikacji z pacjentami, ale również przyniosły wymierne korzyści finansowe dla ośrodka. Dzięki temu rozwiązaniu placówka wygenerowała w lipcu dodatkowy przychód w wysokości 30 000 zł, przyjmując pacjentów podczas „uzupełnionych” wizyt. W skali roku POSUM może w ten sposób oszczędzić nawet 360 tys. zł.
Zobacz też: Warto zbierać deszczówkę. Urzędnicy dają na to pieniądze