„Faustus” to ostatnia premiera Teatru Polskiego w sezonie 2022/2023. Spektakl w reż. Katarzyny Minkowskiej to opowieść na podstawie powieści Tomasza Manna z wykorzystaniem fragmentów „Małej syrenki” H. Ch. Andersena. Każdy bohater ma jakieś pragnienie i każdy stara się je spełnić.
Spektakl, który podważa autorytety i stawia diabelskie pytanie o pragnienia
W 1943 roku Tomasz Mann w luksusowym domu w Kalifornii pisał pierwsze rozdziały swojej powieści – „Doktora Faustusa”. Narratorem jest mężczyzna uwięziony w upadających Niemczech. Żywot niemieckiego kompozytora Adriana Leverkuhna opowiada jego przyjaciel. Powieść oparta jest na motywie Fausta. Tytułowy bohater u schyłku życia stwierdza, że sukces i natchnienie zawdzięcza podpisaniu paktu z diabłem.
Twórcy „Cudzoziemki” podejmują w „Faustusie” przewrotną grę z monumentalnym dziełem Manna. Skomponowali spektakl na zasadach utworu muzycznego – koncertu na idee i emocje. Pierwsza próba odbyła się w drugiej połowie kwietnia br.
– Geniusz i potrzeba dążenia do doskonałości zderza się na scenie z pragnieniami bohaterów, którzy życiowe decyzje podejmują pod wpływem gorących uczuć. Małe historie rozgrywają się w spektaklu w cieniu wielkich narracji – małe tragedie na tle wielkich wojen – a wszystkiemu temu przygląda się Syrenka z baśni Andersena, która marzy o tym, żeby być człowiekiem, ponieważ „ludzie wyżsi są nieskończenie od wszelkich innych stworzeń” – brzmi opis spektaklu.
Twórcy spektaklu podjęli polemikę z antropocentrycznym przekazem powieści Manna i baśni Andersena. W przewrotny sposób kwestionują wizję świata, w którym wybitne jednostki i niepodważalne autorytety zajmują centralną pozycję. Każdej bohaterce i bohaterowi zadają to samo, diabelskie pytanie. „Czego pragniesz i jak wiele jesteś w stanie poświęcić, by to otrzymać?”.
To sztuka, która pozwala zanurzyć się w głębię ludzkich pragnień i pokazuje, jak wiele ludzie są gotowi poświęcić, aby je osiągnąć. Spektakl „Faustus” to okazja do refleksji nad ambicjami i ich granicami.
Daty spektaklu: 23 (premiera), 24, 25, 30 czerwca, 1 lipca.
Czytaj też: Nowy dyrektor Teatru Polskiego w Poznaniu. Znamy przełomową decyzję komisji konkursowej