Materiał partnera

Od placu budowy do codzienności

Za nami dwanaście miesięcy intensywnych robót w różnych stronach Poznania, rok 2025 zostawia więc po sobie wiele dobrego. Mogliśmy obserwować, jak w naszym mieście pojawia się nowa infrastruktura, m.in. drogowa, szkolna, sportowa. Sprawdźmy więc, jak Poznań zmienia się dzięki nowym inwestycjom.

Strzeszyn ze szkołą i wiaduktami, Wilda na sportowo, a nad Wartą mosty łączące centrum miasta z Ostrowem Tumskim i Berdychowem – poznanianki i poznaniacy korzystają z nowej infrastruktury, ale miasto nie zwalnia tempa! Rozpoczęły się kolejne ważne inwestycje, jak budowa trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka czy przebudowa mostu Bolesława Chrobrego. Za wszystkie te zadania odpowiada spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie.

– Przechodząc czy przejeżdżając ulicami Poznania, można trafić na trwające roboty budowlane, ale zdecydowanie częściej spotkamy efekty tych prac. Jako spółka zajmująca się dużymi inwestycjami w naszym mieście oddaliśmy do użytku już wiele kilometrów nowych lub przebudowanych torowisk, dróg z nową nawierzchnią, chodników i tras rowerowych. Stawiamy też nowe budynki, rozbudowujemy i remontujemy istniejące, rozwijamy infrastrukturę sportową. Nie inaczej było w 2025 r. Kończyliśmy ważne budowy, ale też zaczynaliśmy kolejne – mówi Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. I dodaje: – Ten rok szczególnie zapisał się w historii Strzeszyna. Otworzyliśmy tam nowoczesną, dużą szkołę. Do placówki prowadzą nowe drogi. Wybudowaliśmy też wyczekiwane przez mieszkańców wiadukty nad torami kolejowymi, dzięki którym zdecydowanie poprawił się komfort przejazdu ulicami Golęcińską i Lutycką. Wraz z nimi zmienił się okoliczny układ drogowy, w tym chodniki i trasy rowerowe. Najnowszym akcentem jest rondo u zbiegu ulic Żołnierzy Górników, Żołnierzy Wyklętych i Koszalińskiej, dostępne od połowy grudnia.

Nowości dla pieszych i rowerzystów

Koniec lutego 2025 r. był wyjątkowy – od tego czasu piesi i rowerzyści mogą przemieszczać się między brzegami Warty i kanału Ulgi nowymi przeprawami, a także podziwiać nadrzeczne widoki. Mowa oczywiście o mostach Berdychowskich, które połączyły Chwaliszewo, Ostrów Tumski i Berdychowo.

– Od tego czasu obserwujemy, jak dobrze ta inwestycja przyjęła się wśród poznaniaków i turystów. Jest nie tylko atrakcyjna, ale ma duże znaczenie komunikacyjne oraz zbliża mieszkańców do Warty. W praktyce korzystamy z dwóch mostów, które tworzą spójną kompozycję przestrzenną. Ten nad Wartą liczy 165 metrów długości, a drugi, nad kanałem Ulgi, 117 metrów. W ramach prac powstały też nowe dojścia, schody i pochylnie. Okoliczny teren jest zagospodarowywany zielenią i małą architekturą, taką jak ławki – wymienia Tomasz Płóciniczak, wiceprezes PIM.

Mosty przyciągają uwagę swoją lekką i dynamiczną formą. Zaprojektowane zostały jako smukłe wstęgi, bez podpór pośrednich ingerujących w charakterystyczne widoki m.in. na Katedrę. Rezygnacja z podpór w nurcie rzeki wymagała szczególnych rozwiązań podczas samej budowy. Po zmroku mosty Berdychowskie są równie atrakcyjne jak w dzień – głównym źródłem światła jest oprawa estetycznie ukryta w pochwycie balustrady.

Wkrótce mosty Berdychowskie ze skrzyżowaniem ulic Jana Pawła II i Baraniaka połączy nowa droga rowerowa z chodnikiem, która powstaje wzdłuż ul. Berdychowo. Dzięki inwestycji mieszkańcy i turyści będą mogli wygodnie poruszać się między centrum miasta a terenami rekreacyjnymi wokół jeziora Maltańskiego.

Rowerzyści i piesi korzystają też z nowej infrastruktury na ul. Dmowskiego, na odcinku od ul. Krauthofera do ul. Miedzianej. Dwukierunkowa droga rowerowa o nawierzchni bitumicznej powstała po zachodniej stronie ulicy. Wzdłuż niej do dyspozycji pieszych jest wygodny chodnik. Po wschodniej stronie ul. Dmowskiego chodnik także został przebudowany, a dodatkowo wprowadzono tam zieleń niską. Odmieniony w ramach inwestycji odcinek ul. Dmowskiego od ul. Krauthofera do ul. Miedzianej liczy ok. 600 metrów długości. Na skrzyżowaniach trasy rowerowej z innymi ulicami wyznaczono przejazdy rowerowe. Całość została uzupełniona o zieleń i małą architekturę, jak ławki, stojaki rowerowe i kosze na śmieci.

Zmiany na drogach

Wiaduktów w ciągu ul. Lutyckiej i Golęcińskiej chyba nie trzeba nikomu przedstawiać. Do historii przeszły dwa uciążliwe przejazdy kolejowe, gdzie przez wiele lat opuszczane szlabany wydłużały czas dojazdu do celu. Od czerwca kierowcy korzystają z wiaduktu w ciągu ul. Golęcińskiej, a tuż przed rozpoczęciem roku szkolnego udostępniono wiadukt w ciągu ul. Lutyckiej, prowadzący kierowców nie tylko nad torami kolejowymi, ale też nad ul. Podolańską. Układ drogowy w rejonie wiaduktów zmienił się kompleksowo, m.in. całkowicie przebudowano ul. Podolańską, w tym powstało również jej przedłużenie do ul. Szczawnickiej. Z kolei ul. Szczawnicką przebudowano na odcinku od ul. Lutyckiej do Podolańskiej. Do dyspozycji kierowców jest też nowe rondo łączące ulice Golęcińską, Podolańską i Wojska Polskiego, ponadto mieszkańcy mogą też korzystać z ronda u zbiegu ul. Koszalińskiej i Literackiej.

Miasto żyje nie tylko dużymi inwestycjami drogowymi. Ciekawą metamorfozą jest przebudowa skrzyżowania ulic Taylora, Taczaka i Kościuszki w centrum Poznania. W rejonie skrzyżowania rozebrano asfalt i inne nieprzepuszczalne nawierzchnie, a w ich miejscu pojawiły się nowe rośliny. Dla uspokojenia ruchu, a także dla zapewnienia bezpieczeństwa pieszym, skrzyżowanie ulic Taylora i Kościuszki zostało wyniesione. W ramach zadania wymieniona została również nawierzchnia ul. Kościuszki na odcinku do ul. Powstańców Wielkopolskich. Na przebudowanym obszarze zamontowane zostały ławki, siedziska, kosze na śmieci i stojaki rowerowe.

Lokalną inwestycją realizowaną w 2025 r. jest np. przebudowa ul. Radosnej na Ogrodach na odcinku od ul. Dąbrowskiego do ul. Bukowskiej. Celem zadania jest poprawa komfortu mieszkańców poruszających się tą ulicą poprzez prace w zakresie infrastruktury podziemnej, jezdni, chodników, zjazdów do posesji oraz skrzyżowań.

Ważne są też prace polegające na wymianie zniszczonej nawierzchni jezdni. W 2025 r. nową, równą nawierzchnię zyskała wschodnia jezdnia ul. Reymonta, na odcinku pomiędzy skrzyżowaniem z ul. Chociszewskiego do okolicy ronda Jana Nowaka-Jeziorańskiego. W zakres inwestycji wchodziła również wymiana nawierzchni na chodnikach, zjazdach i miejscach postojowych. W 2025 r. remontu doczekał się też kolejny odcinek ul. Warszawskiej, tym razem nowa nawierzchnia ułożona została na południowej jezdni – od ul. św. Michała do ul. Krańcowej. W efekcie prac wyremontowano ponad kilometrowy odcinek jezdni, z której korzystają kierowcy jadący od strony ronda Śródka w kierunku wyjazdu z Poznania.

W trosce o uczniów

Poznań inwestuje też w oświatę. 1 września nowy rok szkolny 2025/26 uczniowie ze Strzeszyna przywitali w nowym budynku przy ul. Rostworowskiego. Placówka była już bardzo potrzebna, gdyż w tej rozbudowującej się części Poznania przybywa mieszkańców. W powstałym budynku działa Przedszkole nr 201 (docelowo 8 oddziałów) oraz Szkoła Podstawowa nr 99 (docelowo 32 oddziały).  Z lotu ptaka szkoła przypomina literę Y. To nie przypadek – w ten sposób w budynku wydzielono strefy dla dzieci młodszych, starszych i najstarszych. W lewym skrzydle powstało przedszkole z odrębnym wejściem, a w prawym i na dole – sale lekcyjne dla dzieci ze szkoły podstawowej (podział na klasy 1-3 i 4-8). Wszystkie trzy skrzydła spotkają się w centralnej części wspólnej o charakterze integracyjnym. Jest tam przestronny hol główny i sala gimnastyczna. W środkowej części szkoły znajdują się również: stołówka z zapleczem kuchennym, biblioteka, świetlica oraz pomieszczenia administracyjne i techniczne. Powierzchnia użytkowa obiektu to ponad 10 tys. m kw.

Nowoczesny budynek gwarantuje nie tylko doskonałe warunki do nauki, ale też świetną bazę sportową z bieżnią oraz boiskami do piłki nożnej, koszykówki, siatkówki czy tenisa. 

Ciekawą inwestycją rozpoczętą w tym roku jest budowa miejsca z salami warsztatowymi do praktycznej nauki zawodu w zakresie trzech branż: architektury krajobrazu, wykończenia wnętrz oraz budowlanej. Będzie to nowa część Zespołu Szkół Budowlano-Drzewnych przy ul. Raszyńskiej. Powierzchnia całkowita powstającej nowej części wyniesie 600 m kw. W środku powstaną sale warsztatowe z niezbędnym zapleczem, w których uczniowie będą uczestniczyć w praktycznych zajęciach. Zadbano także o ekologiczne aspekty inwestycji, jak zbiorniki retencyjne i panele fotowoltaiczne.

Poznań na sportowo

Jedną z najpopularniejszych zimowych aktywności jest jazda na łyżwach. W grudniu 2025 r. w Poznaniu udostępnione zostało nowe lodowisko przy Chwiałce na Wildzie. W nowej Hali Sportowej Wilda na łyżwiarzy czeka sztuczne lodowisko o wymiarach 24 na 48 metrów. Zostało wyposażone w instalację chłodniczą, ale też siedziska, szafki czy tablicę wyników. Główną halę uzupełniają punkt sprzedaży biletów, toalety i budynek techniczny. Powierzchnia całkowita samej hali to 1460 m kw., a razem z pawilonami z kasami, toaletami i magazynami zajmuje 1540 m kw. Nie jest to jednak zwykłe lodowisko, a obiekt wielofunkcyjny. Po sezonie na odpowiednio dobranej nawierzchni będzie można tu korzystać z boisk do różnych gier, m.in. piłki ręcznej, badmintona i siatkówki.

Pozostańmy jeszcze na Wildzie. Po sąsiedzku do hali z lodowiskiem, na terenie kompleksu sportowego przy Drodze Dębińskiej, zielenią się dwa boiska treningowe. Są pełnowymiarowe i zapewnią komfortowe warunki treningu. Poprzednie, które były w tym miejscu, nie spełniały wytycznych Polskiego Związku Piłki Nożnej. Do dyspozycji sportowców będzie jedno boisko o syntetycznej nawierzchni, a na drugim przygotowano murawę z trawy naturalnej. Boiska wyposażono w oświetlenie i odwodnienie.  

W tym roku dużo działo się też na placu budowy kolejnej sportowej inwestycji – przy ul. Taborowej powstaje pływalnia Grunwald. Docelowego wyglądu nabiera hala z głównymi atrakcjami, w największym basenie wyznaczono już tory pływackie. Obiekt zastąpi dawną pływalnię Olimpia, która nie nadawała się już do remontu i została rozebrana. Inwestycja jest na etapie prac wykończeniowych. Docelowo do dyspozycji mieszkańców będzie kilka atrakcji. Najważniejsze przewidziano w hali głównej, do której dzięki przeszkleniom dociera naturalne światło słoneczne. Powstał tam duży basen z ośmioma torami, a także mniejszy o przeznaczeniu rekreacyjnym, składający się z dwóch połączonych ze sobą niecek. Uzupełnieniem całości jest jacuzzi. Oprócz hali z basenami w budynku jest miejsce na sale fitness i rehabilitacji, a także pomieszczenia dla administracji obiektu, instruktorów, trenerów i służb medycznych. Zaplanowano również miejsce na niezbędne magazyny i pomieszczenia gospodarcze, przewidziane częściowo w piwnicach.

W 2025 r. ruszyła kolejna inwestycja na terenie kompleksu sportowego na Golęcinie przy ul. Warmińskiej. W zakres prac wchodzi m.in. modernizacja nawierzchni boiska do piłki nożnej oraz futbolu amerykańskiego. Pod koniec października wykonawca przejął plac budowy i rozpoczął działania od rozbiórek. Jednym z zadań wykonawcy jest wymiana nawierzchni boiska na trawę syntetyczną, która może być eksploatowana przez cały rok, poza tym nie niszczy się tak bardzo przy intensywnym użytkowaniu. Boisko zostanie ponownie zagospodarowane na potrzeby piłki nożnej oraz futbolu amerykańskiego. Przewidziane jest tam odpowiednie wyposażenie, jak wiaty dla zawodników, bramki do piłki nożnej oraz do futbolu amerykańskiego, flagi narożne. Planowana jest też budowa oświetlenia obiektu wraz z rozbudową trafostacji.  

Historyczne budynki wypiękniały

Poznań dba też o zabytkowe gmachy. Dawny blask odzyskał budynek przy ul. Słowackiego, w którym mieści się Centrum Usług Wspólnych Jednostek Oświaty. W 2025 r. zakończyły się prace zaplanowane w drugim etapie jego renowacji i modernizacji, dzięki którym poprawiła się również funkcjonalność obiektu. Działania prowadzono zgodnie z poszanowaniem historycznego charakteru budynku, w konsultacji z konserwatorem zabytków. Były one kontynuacją modernizacji pozostałych kondygnacji, która miała miejsce w poprzednich latach. W ramach zadania m.in. uzupełniono ubytki w ceglanej elewacji budynku, którą oczyszczono i zaizolowano.  

Z kolei na Łazarzu wymienione zostały zniszczone poszycia dachów zespołu historycznych budynków oświatowych u zbiegu ul. Jarochowskiego i Wyspiańskiego. Dzięki nowej karpiówce dachy wróciły do swojej pierwotnej kolorystyki. Jednolite kolorystycznie poszycia dachów zabytkowych budynków znacząco poprawiły ich estetykę. Dachy mogą teraz lepiej pełnić również swoje funkcje ochronne. Wykonawca wymienił łaty pod dachówki, założył izolację oraz zaimpregnował konstrukcję więźb dachowych i zabezpieczył je przed ewentualnym pożarem. W ramach inwestycji zrealizowano również inne prace konserwacyjne i rekonstrukcyjne. Uzupełniono ubytki drewnianego gzymsu, poddano konserwacji istniejące wieżyczki dachowe i odtworzono jedną, której brakowało.

Co przed nami?

W listopadzie rozpoczęły się dwie ważne, duże inwestycje w centrum miasta. To budowa trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka oraz przebudowa mostu Chrobrego. Powstająca trasa tramwajowa skróci dojazd z Wildy i Dębca do centrum, będzie również dodatkową osią komunikacyjną w relacji południe-północ Poznania. Nowe przystanki powstaną przy Starym Browarze i na ul. Wierzbięcice (na wysokości stacji benzynowej). Wykonawca zajmie się też przebudową jezdni, drogami rowerowymi, chodnikami, infrastrukturą podziemną, oświetleniem i wprowadzeniem nowej zieleni. W zakres prac wchodzą również oznaczenia dla osób z niepełnosprawnościami, a także mała architektura: ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe.

W nowym roku dużo będzie działo się nad Wartą. Most Chrobrego ze względu na stan techniczny zostanie rozebrany i wybudowany na nowo. Inwestycja obejmuje też przebudowę przylegających odcinków ul. Estkowskiego i Wyszyńskiego oraz skrzyżowań z ul. Chwaliszewo, Panny Marii i Wieżową. Pojawi się nowa infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, a przy Katedrze wybudowany zostanie wspólny przystanek tramwajowo-autobusowy. Planowane są również prace dotyczące: odwodnienia drogowego, oświetlenia ulicznego, sygnalizacji świetlnej i zieleni. Zgodnie ze wskazaniem spółki Aquanet, przebudowana zostanie również sieć wodociągowa.

Rok 2025 był czasem intensywnych zmian, które potwierdzają, że Poznań stawia na rozwój, dostępność i jakość przestrzeni publicznej. Kolejne inwestycje pokazują, że konsekwentnie rozwija się w sposób nowoczesny i zrównoważony.

Więcej informacji : PIM Poznań ( podlinkowane do www.pim.poznan.pl)

Materiał Partnera
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl