Od soboty, 16 grudnia, otwarte zostaną zmodernizowane trasy w centrum oraz przy ul. Kórnickiej. Pasażerowie będą mogli korzystać z całej sieci tramwajowej w Poznaniu.
Jak pojadą tramwaje?
W sobotę, 16 grudnia, otwarty zostanie przejazd przez centrum zarówno na ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego w kierunku Rataj, jak i od ulicy Podgórnej przez Al. Marcinkowskiego i 27 Grudnia w stronę mostu Teatralnego oraz przez ulicę Mielżyńskiego i Fredry także w kierunku „Teatralki”.
Montaż i testowanie sieci trakcyjnej w centrum miasta zostały zakończone. Były to prace konieczne do wykonania. Podłączanie trakcji na zmodernizowanych trasach na ulicy 27 Grudnia i Gwarnej, spowodowało odcięcia zasilania także na innych odcinkach, np. Al. Marcinkowskiego czy ul. Mielżyńskiego.
Zanim tramwaje będą mogły pojechać trasami w centrum, konieczne będą jeszcze testy wykonane wszystkimi typami taboru MPK Poznań oraz demontaż tymczasowych nakładek torowych na ulicach 27 Grudnia i Lewandowskiej.
Centrum Poznania – 10 linii tramwajowych
Od rana w sobotę, 16 grudnia, przez centrum będą kursowały tramwaje dziesięciu linii: 2, 3, 5, 7, 8, 9, 13, 16, 17 i 19. Pojawią się nowe możliwości – tramwaje linii numer 5 i 17 będą korzystały z nowego łuku torowego, dającego możliwość skrętu w prawo z ulicy Towarowej na ul. Św. Marcin. Nowością będzie także kursowanie tramwaju nr 17 w obu kierunkach przez zmodernizowaną trasę na ulicy Gwarnej.
Szczegóły dotyczące linii obsługujących centrum od 16 grudnia.
Linia nr 2 – powrót na stałą trasę z Ogrodów przez Jeżyce, centrum, Wildę na Dębiec
OGRODY – Dąbrowskiego – Rynek Jeżycki – Kraszewskiego – Zwierzyniecka – Kaponiera – Św. Marcin – Al. Marcinkowskiego – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956r. – DĘBIEC PKM
Powrót:
DĘBIEC PKM – 28 Czerwca 1956r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Al. Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Gwarna – Kaponiera – Zwierzyniecka – Kraszewskiego – Rynek Jeżycki – Dąbrowskiego – OGRODY
Linia nr 3 – zmiana trasy, wzmocnienie transportu pomiędzy północą miasta, centrum oraz Ratajami i Chartowem
BŁAŻEJA – Naramowicka – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Rondo Kaponiera – Św. Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – Kórnicka – Os. Lecha – Chartowo – Żegrze – UNII LUBELSKIEJ
Powrót:
UNII LUBELSKIEJ – Żegrze – Chartowo – Os. Lecha – Kórnicka – Podgórna – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Fredry – Most Teatralny – Pułaskiego – Winogrady – Naramowicka – BŁAŻEJA
Linia nr 5
Nowa trasa linii numer 5 będzie stanowić nową jakość w centrum. „Piątka” zapewni dojazd z Górczyna przez Głogowską i Most Dworcowy do Poznania Głównego PKP. Dalej jednak pojedzie przez Towarową i korzystając z możliwości skrętu w prawo – przez Św. Marcin, Marcinkowskiego i Kórnicką. Następnie przez Rondo Śródka dotrze do pętli Zawady.
GÓRCZYN PKM – Głogowska – Most Dworcowy – Towarowa – Św. Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – pl. Bernardyński – Kórnicka – Jana Pawła II – Rondo Śródka – ZAWADY
Powrót:
ZAWADY – Rondo Śródka – Jana Pawła II – Kórnicka – pl. Bernardyński – Podgórna – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Gwarna – Św. Marcin – Towarowa – Most Dworcowy – Głogowska – GÓRCZYN PKM
Linia nr 7 – bez zmian
OGRODY – Przybyszewskiego – Reymonta – Hetmańska – Zamenhofa – Jana Pawła II – Rondo Śródka – Estkowskiego – Wyszyńskiego – Małe Garbary – Pl. Wielkopolski – Pl. Ratajskiego – Fredry – Most Teatralny – Roosevelta – Winogrady – Murawa – Solidarności – POŁABSKA
Linia nr 8 – prosto z Miłostowa na Ogrody
Tramwaj linii nr 8 wróci na stałą trasę sprzed wielu lat. Z Mostu Teatralnego nie będzie skręcać na Roosevelta w kierunku Górczyna, lecz pojedzie prosto, ulicą Dąbrowskiego na Ogrody. Tramwajem nr 8 będzie można przejechać ze wschodu przez centrum i dwa rynki (Wielkopolski i Jeżycki) na zachód.
MIŁOSTOWO – Rondo Śródka – Pl. Wielkopolski – Fredry – Most Teatralny – Dąbrowskiego – OGRODY
Linia nr 9 – powrót na Piątkowską
Na swoją dawną, stałą trasę z Dębca PKM przez Wildę i centrum do pętli Piątkowska wróci linia numer 9. Z uwagi na utrzymanie obecnej, wysokiej częstotliwości kursowania tramwajów linii nr 11 na obecnej trasie (co 10 minut), kursy na linii nr 9 będą się odbywały w komunikacyjnym szczycie w dni robocze co 20 minut. W pozostałych porach „dziewiątka” będzie funkcjonowała jak normalna linia tramwajowa.
DĘBIEC PKM – 28 Czerwca 1956 r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Fredry – Most Teatralny – Pułaskiego – Wielkopolska – Małopolska – Wołyńska – Os. Winiary – PIĄTKOWSKA
Powrót:
PIĄTKOWSKA – Os. Winiary – Wołyńska – Małopolska – Wielkopolska – Pułaskiego – Most Teatralny – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Marcinkowskiego – Strzelecka – Królowej Jadwigi- Górna Wilda – 28 Czerwca 1956r. – DĘBIEC PKM
Linia nr 13 – powrót na trasę ze Starołęki PKM na Grunwald
Na swoją stałą trasę ze Starołęki PKM przez most Św. Rocha i centrum na Grunwald wróci tramwaj nr 13. W obydwu kierunkach pojedzie – jak przed rozpoczęciem rewitalizacji centrum miasta – przez rondo Kaponiera i będzie kończył trasę na pętli Junikowo. Tramwaje linii nr 6 ponownie dojeżdżać będą do pętli Budziszyńska.
STAROŁĘKA PKM – Starołęcka – Rondo Starołęka – Zamenhofa – Rondo Rataje – Jana Pawła II – Kórnicka – Podgórna – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Gwarna – Św. Marcin – Rondo Kaponiera – Grunwaldzka – JUNIKOWO
Powrót:
JUNIKOWO – Grunwaldzka – Rondo Kaponiera – Św. Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – Kórnicka – Jana Pawła II – Rondo Rataje – Zamenhofa – Rondo Starołęka – Starołęcka – STAROŁĘKA PKM
Linia nr 16 – powrót na trasę z Os. Sobieskiego do Franowa przez most Teatralny
OS. SOBIESKIEGO – trasa PST – Most Teatralny – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – Kórnicka – Os. Lecha – FRANOWO
Powrót:
FRANOWO – Os. Lecha – Kórnicka – Podgórna – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Fredry – Most Teatralny – trasa PST – OS. SOBIESKIEGO
Linia nr 17 – nowość na Górczynie i wykorzystanie transportowych inwestycji w zrewitalizowanym centrum
Brak „ósemki” na pętli Górczyn PKM zostanie zrekompensowany przez linię nr 17, która wykorzysta wszystkie nowe możliwości w odnowionym centrum miasta. Zapewni możliwie najszybszy przejazd z Garbar przez centrum w rejon Dworca Głównego PKP.
„Siedemnastka” pojedzie z pętli Górczyn PKM przez Głogowską i zapewni połączenie tej części Poznania z Dworcem Głównym PKP. Następnie będzie kursować przez Towarową i korzystając z możliwości skrętu w prawo – pojedzie przez Św. Marcin oraz Gwarną i Mielżyńskiego w kierunku Garbar. Dalej trasa będzie prowadziła jak dotychczas, przez Śródkę, trasę kórnicką i Górny Taras Rataj aż do pętli Starołęka PKM. Tramwaje na linii 17 będą kursowały w obu kierunkach przez Gwarną, co będzie stanowiło nowość w sieci transportowej miasta.
GÓRCZYN PKM – Głogowska – Towarowa – Św. Marcin – Gwarna – Mielżyńskiego – pl. Ratajskiego – pl. Wielkopolski – Małe Garbary – Rondo Śródka – Jana Pawła II – Kórnicka – Os. Lecha – Chartowo – Żegrze – Hetmańska – Rondo Starołęka – STAROŁĘKA PKM
Linia nr 19 – nowe połączenie z Połabskiej na Dębiec
W celu utrzymania w wysokim standardzie komunikacji pomiędzy Dębcem i Wildą a centrum, a także w celu zapewnienia drugiej linii na pętli Połabska, uruchomiona zostanie nowa linia nr 19. Tramwaj nr 19 będzie kursował na trasie z pętli Połabska do pętli Dębiec PKM wyłącznie w godzinach szczytu, z częstotliwością co 20 minut.
POŁABSKA – Murawa – Winogrady – Pułaskiego – Most Teatralny – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956r. – DĘBIEC PKM
Powrót:
DĘBIEC PKM – 28 Czerwca 1956 r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Podgórna – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Fredry – Most Teatralny – Pułaskiego – Winogrady – Murawa – POŁABSKA
Trasa kórnicka – 4 linie, dodatkowy przystanek Łacina i zmiana lokalizacji przystanku Polanka
Pasażerowie będą mogli korzystać z nowej, wygodnej i bezpiecznej trasy. Oprócz torowiska i sieci trakcyjnej zakres inwestycji objął także modernizację przystanków i dostosowanie ich do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przystanek Polanka został zastąpiony przez dwa nowe: Polanka – bliżej przejścia w ciągu ul. Milczańskiej, a także Łacina – w rejonie nowych osiedli mieszkaniowych.
Przebudowa trasy kórnickiej zamyka jedną z największych inwestycji transportowych w Poznaniu. Objęła ona także modernizację torowiska pomiędzy pętlą na os. Lecha a przebudowanym rondem Żegrze i budowę nowej trasy tramwajowej od ronda Żegrze do pętli Unii Lubelskiej. To razem ponad 10 kilometrów nowych i zmodernizowanych torów.
Po otwarciu trasy – od 16 grudnia – na odcinek pomiędzy os. Lecha a skrzyżowaniem ulicy Kórnickiej i Jana Pawła II wrócą tramwaje czterech linii: 3, 16, 17 i 18.
Linie nr 3, 16 i 17 są opisane powyżej
Linia nr 18 – powrót na stałą trasę z Ogrodów przez Kaponierę, Poznań Główny PKP i rondo Rataje na Franowo
OGRODY – Roosevelta – Matyi – Królowej Jadwigi – Krzywoustego – Rondo Rataje – Jana Pawła II – Kórnicka – Os. Lecha – FRANOWO
Szczegóły nowych tras tramwajowych od 16 grudnia dostępna jest na stronie ZTM i MPK.