Nowy rozkład jazdy PKP. Rozczarowanie na linii Poznań – Warszawa. Wydano miliardy, czas się nie skrócił

Sezon 2023/2024 przynosi dla podróżnych z Wielkopolski wiele zmian w rozkładzie jazdy PKP Intercity. W tym nowe połączenia do Rzeszowa, Zamościa i Hrubieszowa. Jednak nowy rozkład jazdy PKP może też zadziwić podróżnych. Zwłaszcza tych, którzy podróżują między Poznaniem a Warszawą. Pociągi pojadą nawet dłużej niż przed pracami modernizacyjnymi na trasie z Poznania przez Konin do Warszawy.

Nowy rozkład jazdy PKP

Poznań utrzyma stabilną liczbę połączeń, zachowując 52 pary pociągów całorocznych. Z czego 8 par to trasy międzynarodowe do/z Berlina, a 4 pary to połączenia sezonowe. Pasażerowie nadal będą mieli dostęp do 15 par połączeń do Warszawy, 19 do Wrocławia, 9 do Szczecina, 12 do Bydgoszczy i 11 do Trójmiasta.

Jedną z kluczowych zmian jest wprowadzenie nowego połączenia IC Górski, które połączy Poznań z Zamościem i Hrubieszowem. Ta trasa umożliwia nową formę podróży na wschód Polski. Zmieni się także relacja składu IC Zamoyski, który teraz obejmie trasę przez Piłę między Kołobrzegiem a Rzeszowem, ułatwiając podróżnym północnej Wielkopolski dostęp na Podkarpacie.

Nowy rozkład jazdy przyniesie zmiany podróżowania, ze szczególnym naciskiem na kategorie IC. Liczba pociągów kategorii TLK ulegnie zmniejszeniu na rzecz składów kategorii IC. Flota PKP Intercity zostanie wzmocniona nowymi i zmodernizowanymi wagonami oraz elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (EZT). To wszystko sprawi, że liczba par połączeń kategorii IC z/do Poznania zwiększy się do 43.

Poznań – Warszawa

Najdziwniejsza zmiana występuje na linii Poznań – Warszawa. W godzinach porannych, po godzinie 7 dwa pociągi do stolicy odjeżdżają zaledwie 14 minut po sobie, podczas gdy przed południem występuje przerwa trwająca aż 2,5 godziny. Wieczorem sytuacja się komplikuje, gdyż przed godziną 21 dwa pociągi jadą w odstępie 6 minut po sobie. Taki rozkład sprawia, że podróż staje się niepraktyczna dla wielu pasażerów.

Prace modernizacyjne na trasie z Poznania przez Konin do Warszawy trwają już sześć lat. Dzięki nim początkowo podróż miała zająć 2 godziny i 20 minut. Spółka PKP PLK odpowiedzialna za modernizację tłumaczy, że docelowy czas przejazdu będzie możliwy po zakończeniu wszystkich odbiorów i uzyskaniu niezbędnych certyfikatów. Na razie nie wiadomo, kiedy to będzie. Najszybszy pociąg do Warszawy dojedzie w 2 godziny i 33 minuty. Są to najdroższe pociągi, które kursują na linii Berlin – Poznań – Warszawa.

Nie tylko długość podróży sprawia, że nowy rozkład jazdy jest problematyczny. Godziny odjazdów w godzinach porannych i wieczornych są niepraktyczne dla wielu pasażerów. Przerwy przed południem oraz bliskie następstwo pociągów wieczorem utrudniają planowanie podróży i zmuszają do długiego oczekiwania na peronie. To wyjątkowo uciążliwe dla osób podróżujących służbowo lub planujących jednodniową wizytę w stolicy.

Poznań – Zakopane

Już od 22 grudnia wznowionych zostanie pięć całorocznych połączeń do Zakopanego i dwa sezonowe. Mieszkańcy Trójmiasta, Warszawy, Krakowa, Szczecina (przejazd przez Poznań)i Bydgoszczy otrzymają z powrotem trasę do stolicy Tatr. Dotąd pociągiem do stolicy Tatr można było dojechać bezpośrednio tylko w wakacje i ferie zimowe.

Zanim wyruszysz w podróż, warto sprawdzić aktualne rozkłady jazdy. Szczegółowe informacje są dostępne na stacjach, w Internecie na portalpasazera.pl, rozklad-pkp.pl, www.intercity.pl oraz w aplikacji mobilnej Portal Pasażera. Przewoźnicy także informują o zmianach na swoich stronach internetowych. Odjazdy i przyjazdy pociągów są także wyświetlane na wyświetlaczach na stacjach.

Czytaj też: Miasto zmieniło budżet. 10 milionów na odszkodowanie

Maciej Szymkowiak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl