Nowy dworzec kolejowy w Poznaniu. Przebudowa ma ruszyć za parę lat

Plany modernizacji dworca Poznań Główny zyskują na konkretach. Według posła Bartosza Zawiei inwestycja ma ruszyć w 2030 roku. Jakie zmiany czekają na mieszkańców Poznania i podróżnych korzystających z tego kluczowego węzła komunikacyjnego?

Modernizacja poznańskiego dworca kolejowego to temat, który przewija się w debacie publicznej od wielu lat. Temat sięga jeszcze czasów przed Euro 2012, kiedy zdecydowano połączyć budowę centrum handlowego z funkcją dworcową. Wiele osób podchodziło krytycznie do tego pomysłu, uznając, że niewystarczająco uwzględnia on potrzeby transportowe miasta. Choć planów przebudowy powstawało bez liku, to żaden z nich nie doczekał się realizacji. Dopiero teraz pojawiła się konkretna data – 2030 rok.

O najnowszych planach dotyczących dworca w Poznaniu poinformował poseł Koalicji Obywatelskiej, Bartosz Zawieja w rozmowie z „Radiem Poznań” po posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Metropolii Poznańskiej. Jak przekazał Zawieja, podczas spotkania z przedstawicielami miasta i kolei omówiono szczegóły modernizacji węzła kolejowego, a prezentację dotyczącą projektu przedstawiła Natalia Weremczuk, dawniej szefowa Miejskiej Pracowni Urbanistycznej, obecnie zastępczyni prezydenta Poznania.

Poseł podkreślił, że kluczowe wsparcie dla projektu zadeklarował Wiceminister Infrastruktury, Piotr Malepszak.

Kolej Dużych Prędkości przez centrum miasta

Jednym z istotnych aspektów projektu jest dążenie do tego, by Kolej Dużych Prędkości (KDP) przebiegała przez centrum Poznania, a nie omijała miasto, jak pierwotnie planowano.

– Walczymy o to, aby KDP przejeżdżała przez Poznań Główny, co ma ogromne znaczenie dla skomunikowania miasta z resztą kraju – tłumaczy Zawieja.

Modernizacja nie ogranicza się jednak jedynie do samego budynku dworca. Plany obejmują również przebudowę torów, peronów oraz całego układu komunikacyjnego wokół dworca. Jednym z najbardziej znaczących założeń jest budowa bezpośrednich zejść z Mostu Dworcowego na perony. Obecnie Poznań Główny posiada 11 peronów, a po modernizacji ich liczba wzrośnie do 16.

Zmiany te mają nie tylko podnieść komfort podróżnych, ale także zwiększyć przepustowość stacji. Według szacunków liczba pasażerów korzystających z dworca wzrośnie z obecnych 70 tysięcy dziennie do 93 tysięcy w 2030 roku.

W planach znajduje się również elektryfikacja linii kolejowych, które obecnie są mocno obciążone, zwłaszcza na trasach Poznań – Wągrowiec i Poznań – Wolsztyn. Co więcej, w ramach projektu rozważana jest budowa kolejowej obwodnicy miasta. To pozwoliłoby na lepsze zarządzanie ruchem i odciążenie głównej stacji. Wszystkie te zmiany mają na celu podniesienie efektywności transportu i poprawę komfortu podróży dla mieszkańców aglomeracji poznańskiej oraz turystów.

Czytaj też: Popularna trasa rowerowa przebiega przez prywatną działkę. Właściciel zablokował przejazd [ZDJĘCIA / WIDEO]

Maciej Szymkowiak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl