Nowy dworzec kolejowy w Poznaniu. Przebudowa ma ruszyć za parę lat

Plany modernizacji dworca Poznań Główny zyskują na konkretach. Według posła Bartosza Zawiei inwestycja ma ruszyć w 2030 roku. Jakie zmiany czekają na mieszkańców Poznania i podróżnych korzystających z tego kluczowego węzła komunikacyjnego?

Modernizacja poznańskiego dworca kolejowego to temat, który przewija się w debacie publicznej od wielu lat. Temat sięga jeszcze czasów przed Euro 2012, kiedy zdecydowano połączyć budowę centrum handlowego z funkcją dworcową. Wiele osób podchodziło krytycznie do tego pomysłu, uznając, że niewystarczająco uwzględnia on potrzeby transportowe miasta. Choć planów przebudowy powstawało bez liku, to żaden z nich nie doczekał się realizacji. Dopiero teraz pojawiła się konkretna data – 2030 rok.

O najnowszych planach dotyczących dworca w Poznaniu poinformował poseł Koalicji Obywatelskiej, Bartosz Zawieja w rozmowie z „Radiem Poznań” po posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Metropolii Poznańskiej. Jak przekazał Zawieja, podczas spotkania z przedstawicielami miasta i kolei omówiono szczegóły modernizacji węzła kolejowego, a prezentację dotyczącą projektu przedstawiła Natalia Weremczuk, dawniej szefowa Miejskiej Pracowni Urbanistycznej, obecnie zastępczyni prezydenta Poznania.

rel="nofollow"

Poseł podkreślił, że kluczowe wsparcie dla projektu zadeklarował Wiceminister Infrastruktury, Piotr Malepszak.

Kolej Dużych Prędkości przez centrum miasta

Jednym z istotnych aspektów projektu jest dążenie do tego, by Kolej Dużych Prędkości (KDP) przebiegała przez centrum Poznania, a nie omijała miasto, jak pierwotnie planowano.

– Walczymy o to, aby KDP przejeżdżała przez Poznań Główny, co ma ogromne znaczenie dla skomunikowania miasta z resztą kraju – tłumaczy Zawieja.

Modernizacja nie ogranicza się jednak jedynie do samego budynku dworca. Plany obejmują również przebudowę torów, peronów oraz całego układu komunikacyjnego wokół dworca. Jednym z najbardziej znaczących założeń jest budowa bezpośrednich zejść z Mostu Dworcowego na perony. Obecnie Poznań Główny posiada 11 peronów, a po modernizacji ich liczba wzrośnie do 16.

Zmiany te mają nie tylko podnieść komfort podróżnych, ale także zwiększyć przepustowość stacji. Według szacunków liczba pasażerów korzystających z dworca wzrośnie z obecnych 70 tysięcy dziennie do 93 tysięcy w 2030 roku.

W planach znajduje się również elektryfikacja linii kolejowych, które obecnie są mocno obciążone, zwłaszcza na trasach Poznań – Wągrowiec i Poznań – Wolsztyn. Co więcej, w ramach projektu rozważana jest budowa kolejowej obwodnicy miasta. To pozwoliłoby na lepsze zarządzanie ruchem i odciążenie głównej stacji. Wszystkie te zmiany mają na celu podniesienie efektywności transportu i poprawę komfortu podróży dla mieszkańców aglomeracji poznańskiej oraz turystów.

Czytaj też: Popularna trasa rowerowa przebiega przez prywatną działkę. Właściciel zablokował przejazd [ZDJĘCIA / WIDEO]

Maciej Szymkowiak
Zdarzyło się coś ważnego? Wyślij zdjęcie, film, pisz na kontakt@wpoznaniu.pl